Skip to main content

Cultuureducatie Festival

Met de Cultuurconferenties inspireerden vier samenwerkende kunstencentra al jaren (basisschool)leerkrachten voor cultuur in de klas met workshops van bevlogen vakdocenten. Met het Cultuureducatie Festival doen we dat nog steeds, maar dan met meer en net even anders.

Met het Cultuureducatie Festival gaan we de bezoekers nu ook inspireren en informeren met lezingen en presentaties van succesvolle projecten en voorstellingen. En dat alles in festivalvorm, dus zonder vaste start- en eindtijden en zonder voorinschrijving op de workshops. Loop rond, kies waar je interesse naar uit gaat en laat je bijvoorbeeld inspireren door een lezing van wetenschapsjournalist Mark Mieras over de bijdrage van cultuuronderwijs aan de ontwikkeling van een kind. Of woon een presentatie bij van kinderboekenschrijver en Gouden Griffelwinnaar Yorick Goldewijk. Of bezoek theatermaker en acteur Eva Mesman die highlights uit haar voorstelling ‘Verloren Zaken’ laat zien en bespreekt wat theater voor een kind betekent. En natuurlijk bieden onze vakdocenten ook nog altijd hun workshops aan.

Kortom beleef, ervaar, laat je inspireren en informeren en haal concrete tools die direct toepasbaar zijn in de klas.

Waar, wanneer, hoe laat en inschrijven

Kennemer Theater: Kerkplein 1, 1941 HD Beverwijk
Woensdag 13 november 2024
Deelnemers zijn welkom tussen 13:30 en 18:00 uur

Aanmelden vooraf verplicht

MELD JE AAN.

Voor wie?

Vanuit de historie richten de cultuurconferenties zich op basisscholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemkerk, Uitgeest en Velsen. Steeds meer wisten ook  docenten van het Voortgezet Onderwijs de weg naar de cultuurconferenties te vinden. Juist dit festival is voor hen ook geschikt. Zowel voor kunstvakdocenten, maar ook voor de overige VO-docenten. Andere geïnteresseerden in cultuur in de klas kunnen vanzelfsprekend ook aansluiten. Aanmelden kan HIER.

Programma

  • Interactieve lezing over ‘het belang van cultuur in de klas voor (de ontwikkeling) van het kind’ door wetenschapsjournalist en bevlogen spreker Mark Mieras
  • Highlights uit en nabespreking van de voorstelling 'Verloren zaken' door Eva Mesman
  • Kinderboekenschrijver en Gouden Griffelwinnaar Yorick Goldewijk vertelt over zijn schrijverschap en wat er nodig is voor een goed verhaal.
  • Jan van Kampen geeft tips voor het gebruik van AI in cultuureducatie
  • Hoe bekijk en bespreek je (film)documentaires met kinderen door FilmHub
  • Presentatie over 'Muziek voor ieder Kind' met een optreden van het leerorkest
  • Informatiemarkt & bar
  • ... en natuurlijk de workshops beeldend, dans, drama, erfgoed, letteren en muziek

BEKIJK HET BLOKKENSCHEMA.

Meer informatie over de inhoud van de workshops en over sprekers  komt binnenkort online 

Tarieven

Voor de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen:

  • € 300,- per school (tot 15 deelnemers)
  • € 450,- per school (vanaf 15 deelnemers)

De kosten voor een individuele deelname bedragen € 75

MELD JE AAN VOOR HET CULTUUREDUCATIE FESTIVAL.

Film en foto-opnamen

Tijdens de cultuurconferentie worden films en foto’s gemaakt. Heb je daar bezwaar tegen, dan kun je dat vooraf aangeven bij de organisatie.

Meer info

Mark van der Jagt: markvanderjagt@centrumvoordekunstenbeverwijk.nl

Partners

Het Cultuureducatie Festival wordt aangeboden door ABC Cultuur, Cultuurhuis Heemskerk, KunstForm Velsen en Toonbeeld Geesterhage in samenwerking met het Kennemer Theater, Bibliotheek IJmond-Noord en de Rabobank.

Cultuurhuis
Logo CvdK RG Pos Groot
Logo Toonbeeld
Logo Kunstform

Cultuurconferentie, Cultuureducatie

  • Raadplegingen: 698

Omverblazen, nu aanmelden

Kom jij ons omverblazen?

Wil jij graag eens saxofoon, klarinet, blokfluit of trompet spelen?
Dat kan nu! Schrijf je vóór 10 mei 2024 in voor 4 gratis lessen. 

Wanneer?
di. 14, 21 en 28 mei, do. 6 juni 2024

Waar?
Centrum voor de Kunsten Beverwijk, Kerkplein 3, 1941 HD Beverwijk

Docenten
Astrid Gorter en Jerina Welgraven

  • Raadplegingen: 662

Cultuurconferentie wo. 8 november 2023

6e editie Cultuurconferentie

Op woensdag 8 november komen de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemkerk, Uitgeest en Velsen samen in en rondom het Kennemer Theater, het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en de Grote kerk in Beverwijk voor de Cultuurconferentie 2023. 

Samen sterk in cultuur

Onder het motto ‘samen sterk in cultuur’ presenteren bevlogen vakdocenten tijdens de cultuurconferentie beproefde en vernieuwende methodes en inspirerende voorbeelden. Met workshops over beeldend, dans, erfgoed, letteren, muziek, theater en maakonderwijs geven ze tools die direct toepasbaar zijn in je klas.

In de editie van 2023 bieden we veel nieuwe workshops aan en werken we op verzoek met flexibele instap- en uitstaptijden tussen 14:00 en 17:30 uur. Ook maken we een aantal workshops/ronden geschikt voor VO-docenten. Zo kan iedereen kiezen voor tijden én een programma naar wens.

Inschrijven voor de conferentie en de workshops kan via het digitale inschrijfformulier van 21 september t/m 2 november 2023.

Voortgezet onderwijs ook welkom

Zowel kunstvakdocenten als overige docenten van het Voortgezet Onderwijs zijn welkom bij de Cultuurconferentie. Ze kunnen zich aanmelden voor alle workshops, ook als er geen VO bij vermeld staat.

Programma 

13:30 uur Deuren open
14:00 uur Workshopronde 1
14:45 uur Workshopronde 2
15:30 uur Centrale bijeenkomst met koffie/thee in de foyer
16:00 uur Workshopronde 3
16:45 uur Workshopronde 4
16:45 uur Bar open

Elke deelnemer kan 3 workshops volgen. Je kunt kiezen voor de eerste drie ronden (14:00 tot 16:45 uur) of de laatste drie ronden (14:45 tot 17:30 uur).

Workshops

De workshops worden aangeboden in drie ronden van 40 minuten. Op het inschrijfformulier kun je aangeven naar welke workshops je interesse uitgaan en aan welke groepen je lesgeeft. In de planning houden we daar dan zo veel mogelijk rekening mee.

  • 1. BEELDEND - Kunst uit de kast door Nikki Kröder - OB/MB/BB
    1. BEELDEND - Kunst uit de kast door Nikki Kröder - OB/MB/BB

    1. BEELDEND - Kunst uit de kast door Nikki Kröder - OB/MB/BB

    Een oplossing bedenken voor een probleem, een nieuw thema, een uurtje knutselen met de klas.. Wat ga je doen? Als je dichtbij kijkt, vind je meer dan je denkt. Op iedere school is een kast vol knutselmateriaal: papier, karton, kralen, stof, klei, inkt-rollers, doppen, kurken en ander restmateriaal. Kijk eens goed wat er in de kast staat en durf alles te gebruiken. Laat het niet liggen, maak kunst! Nikki Kröder gaat na de middelbare school naar de kunstacademie. Tsja, als je als kleuter zelfs op een bloedhete zomerdag voor je strandhuisje zit te schilderen, dan kunnen we toch echt wel van een hartstocht spreken. Een stel cultuurminnende ouders die haar overal mee naar toe namen, hielp dat vuurtje alleen maar aanwakkeren. Maar ze wilde ook ‘juf’ worden, omdat ze de onbevangenheid van jonge kinderen zo bewondert. Niets is hen te dol, ze proberen continu van alles uit, precies zoals Nikki dat zelf dagelijks ervaart. Het werd dus de Academie voor Beeldende Vorming aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Nikki werd zelfstandig kunstenaar én docent. Supercombinatie.
  • 2. ERFGOED - Hoe breng je geschiedenis tot leven? door Pauline van Vliet - MB/BB
    2. ERFGOED - Hoe breng je geschiedenis tot leven? door Pauline van Vliet - MB/BB

    2. ERFGOED - Hoe breng je geschiedenis tot leven? door Pauline van Vliet - MB/BB

    Pauline Vliet is geschiedenisdocent op het Bonhoeffer College en ontwikkelaar van lesmateriaal met Stichting Kist. In haar lespakketten brengt ze de geschiedenis tot leven met spelvormen en door het lekker persoonlijk te maken. Creativiteit en verbeelding zijn daarin de essentie. Voorbeelden van projecten zijn: Geuren en herinneringen, Verdwenen beroepen in de regio, De geschiedenis van Velsen verbeeld in panoramafilmpjes, Het interviewproject ‘Thuis toen ik tien was’ waarin kinderen opa’s en oma’s bevragen en Maken van filmpjes door de leerlingen met ooggetuigen uit WOII. In haar workshop laat Pauline deze voorbeelden zien en onderzoekt ze met haar deelnemers hoe projecten beter aan kunnen sluiten bij thema’s die spelen in de buurt of op school én hoe ze zelfstandig in de klas uitvoerbaar zijn.
  • 3. DANS - Het gebruiken van Dans in de onderbouw - door Trudy van Velsen - OB/MB
    3. DANS - Het gebruiken van Dans in de onderbouw  - door Trudy van Velsen - OB/MB

    3. DANS - Het gebruiken van Dans in de onderbouw - door Trudy van Velsen - OB/MB

    Dans is een fijne manier om in de klas aan de slag te gaan met muziek en beweging. Het creëert nieuwe invalshoeken om jonge kinderen te stimuleren en ze op een andere manier dingen te leren. Het draagt niet alleen bij aan de fysieke ontwikkeling (motoriek, balans, coördinatie), maar het bevordert ook de samenwerking en vergroot de creativiteit en de belevingswereld van de kinderen. In deze workshop gaan we kijken naar hoe je dansopdrachten kunt integreren in de dagelijkse lespraktijk. Hoe bedenk je een opdracht? Welke muziek kan je gebruiken? Hoe kan je gebruikmaken van de eigen creativiteit van de kinderen? En hoe kan je als docent de kinderen daarin begeleiden? Aan de hand van diverse praktische voorbeelden, werkvormen en veelgebruikte thema’s krijg je handvatten en inspiratie om zelf met dans aan de slag te gaan. N.B. De workshop is geschikt voor iedereen, die geïnteresseerd is in dans in de onderbouw. Je hoeft geen danservaring te hebben of fysiek fit te zijn ;) Trudy van Velsen studeerde in 2009 af aan de HBO Docentenopleiding van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Hierna werkte zij voor verschillende opdrachtgevers in heel Nederland, o.a. Jeugdtheater Hofplein, Dans in School en Cultuuronderwijs Utrecht. Sinds 2016 is zij een vast gezicht van ABC Cultuur en de educatieve dansprojecten van het Centrum voor de Kunsten in Beverwijk. Daarnaast is ze als danser en choreograaf betrokken bij het maken van educatieve voorstellingen, gericht op het jonge kind.
  • 4. THEATER - Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman - OB/MB/BB
    4. THEATER - Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman - OB/MB/BB

    4. THEATER - Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman - OB/MB/BB

    Wil je in je dramales graag aansluiten bij de thema's in je jaarrooster? En heb je geen idee waar je geschikt materiaal hiervoor kunt vinden? In deze workshop onderzoeken we hoe je lesmateriaal naar jouw hand kunt zetten. Als basis hiervoor gebruiken we een serie dramaoefeningen, die je gemakkelijk met je eigen groep leerlingen kunt uitvoeren. Op die manier ontdek je dat dezelfde oefening zowel voor het thema sprookjes, ruimtevaart en de middeleeuwen gebruikt kan worden. Een actieve en energieke workshop, die je motiveert om met dit mooie vak aan de slag te gaan. Eva Mesman is dramadocent en jeugdtheatermaker. Ze geeft op verschillende basisscholen les en maakt en speelt voorstellingen voor kinderen. Vanuit DramaOnline geeft ze een digitale dramamethode uit die leerkrachten in het basisonderwijs ondersteunt in het maken en geven van dramalessen. Daarnaast verzorgt Eva regelmatig teamtrainingen en co-teaching trajecten. Haar missie is om de verbeelding van leerlingen én leerkrachten te prikkelen en deze om te zetten in mooie verhalen.
  • 5. FILM - door Iris Stam - OB/MB/BB/VO
    5. FILM - door Iris Stam - OB/MB/BB/VO

    5. FILM - door Iris Stam - OB/MB/BB/VO

    Film en het maken van filmpjes worden steeds meer ingezet binnen het onderwijs voor verschillende vakken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een mini-documentaire maken voor aardrijkskunde, een fictiefilmpje voor Nederlands/taalvaardigheid of een tiktok voor geschiedenis. Dan is het natuurlijk tof als die filmpjes er ook nog eens goed uitzien. Tijdens deze workshop zal ik jullie een paar eenvoudige handvatten geven waarmee jullie zelf én jullie leerlingen aan de slag kunnen om filmpjes te maken die er professioneler en flitsender uitzien. We gaan werken met verschillende beeldkaders en camerastandpunten, met de gratis app iMovie. Iris Stam is theatermaker en -docent. Afgelopen schooljaar volgde zij de post-HBO-opleiding On The Movie aan de Breitneracademie en behaalde haar diploma als filmdocent.
  • 6. LETTEREN - Verhaalstructuren voor creatieve oplossingen en persoonlijke ontwikkeling door Martine Winkel - MB/BB/VO
    6. LETTEREN - Verhaalstructuren voor creatieve oplossingen en persoonlijke ontwikkeling door Martine Winkel - MB/BB/VO

    6. LETTEREN - Verhaalstructuren voor creatieve oplossingen en persoonlijke ontwikkeling door Martine Winkel - MB/BB/VO

    Verhaalstructuren bieden houvast bij het verzinnen van verhalen. Maar ook bij het bedenken van creatieve oplossingen en alternatieve scenario’s. Het inzetten van verhaalstructuren kan dus een krachtig instrument zijn als ondersteuning voor creativiteit, maar ook voor persoonlijke groei en ontwikkeling. In de workshop gaan we aan de slag met de verhaalstructuur van Pixar. Na afloop heb je een simpele tool in handen die je kunt inzetten voor jezelf en in je groep of klas. Martine Winkel is creatief ondernemer, verhalenbevrijder en kunstdocent storytelling & creatief schrijven. Ze biedt programma’s aan waarin mensen op verhaal kunnen komen en menselijk mogen zijn.
  • 7. MAAKONDERWIJS – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB/VO
    7. MAAKONDERWIJS – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB/VO

    7. MAAKONDERWIJS – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB/VO

    Gamification draait om het toevoegen van spelelementen aan onderwijs. Aansluiting op de belevingswereld van de leerling gaat verder dan een specifiek thema. Games, of spellen, zijn daar een groot onderdeel van. Er is vaak niks leukers dan spelen, spelenderwijs leer je en de intrinsieke motivatie komt er vanzelf bij kijken. Maar hoe bied je dit aan? Bij gamification ontdek je welke mogelijkheden er zijn in het toevoegen van spelelementen in jouw lessen. Het is vaak laagdrempeliger dan verwacht en je hoeft er geen gamer of computer genie voor te zijn. De workshop wordt aangeboden door Nikita van den Hazel. Afgestudeerd van het HKU met een specialisatie in ludodidactiek focus zij zich op spel in onderwijs. De fascinatie ligt in het herkennen van de effectiviteit van spellen om de aandacht vast te houden en spelers informatie aan te leren om een spel te kunnen spelen. Complexe spellen als Dungeons and Dragens nemen onnoemlijk veel informatie met zich mee die de spelers moeiteloos kunnen opnoemen. De visie is om dit effect over te hevelen naar onderwijs. Het doel, samen leren verslavend maken.
  • 8. MUZIEK - Body Music Perfomance door Romeo Cimarosti – MB/BB
    8. MUZIEK - Body Music Perfomance door Romeo Cimarosti – MB/BB

    8. MUZIEK - Body Music Perfomance door Romeo Cimarosti – MB/BB

    Je eerste instrument is je lichaam. Muziek en beweging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.Toch is er in binnen de huidige cultuurlessen nog weinig aandacht voor de verbinding tussen lichaam en musiceren. Body Music Performance (BMP) brengt daar verandering in! Romeo Cimarosti is vanaf jongs af aan fanatiek sporter en percussionist. Hij combineert het beste van twee werelden met elkaar gebaseerd op 5 basisprincipes: (1) Lichaamsbewustzijn, (2) Timing, (3) Ritme, (4) Coördinatie en (5) Ontspanning / mind & body Romeo geeft muziekles op verschillende basisscholen in Beverwijk. Hij werkt als drumdocent en is veelzijdig uitvoerend muzikant (Extended, Electric Tribe). Zijn passie voor muziek zorgt altijd voor een bijzondere mix tussen energie, aandacht en plezier.
  • 9. MUZIEK - Energizers door Ninya de Wever - OB/MB/BB
    9. MUZIEK - Energizers door Ninya de Wever - OB/MB/BB

    9. MUZIEK - Energizers door Ninya de Wever - OB/MB/BB

    Energizers zijn korte groepsopdrachten die zorgen voor afwisseling in en tussen de les. Leerlingen kunnen hun energie kwijt, leren anders contact te maken en kunnen hun aandacht even ergens anders op richten. Het zijn werkvormen die weinig voorbereiding vragen en slechts een paar minuten hoeven te duren. In de workshop ga je aan de slag met grappige, creatieve, energieke, rustige en speelse energizers die je direct kan inzetten in je eigen groep.
  • 10. MUZIEK - (Digitale) Tools voor muziek in de klas door Wick Hayen - OB/MB/BB/VO
    10. MUZIEK - (Digitale) Tools voor muziek in de klas door Wick Hayen - OB/MB/BB/VO

    10. MUZIEK - (Digitale) Tools voor muziek in de klas door Wick Hayen - OB/MB/BB/VO

    De workshop ‘(digitale) Tools voor muziek in de klas’ neemt je mee langs alle aspecten. We starten met een kleine energizer als voorbeeld, leren daarna hoe je een lied in de klas aan kunt leren (ook al zing je zelf geen noot), kijken vervolgens waar je het zingen voor in kunt zetten (vakoverstijgende aanpak) en hoe je rekening kunt houden met de diversiteit en verschillende mogelijkheden in je klas en sluiten af met tips hoe je een muziekles kunt voorbereiden. Wick Hayen is gitarist en muziekdocent. Als gitarist speelt hij in verschillende projecten, van eigen werk tot sessie werk. Daarnaast geeft Wick met veel plezier muziekles op scholen in Beverwijk, Haarlem, Hoofddorp en Amsterdam. “Mijn passie voor muziek overbrengen in de muziekles is het leukste wat er is! Muziek verbindt en kan het leven van een leerling verrijken. Graag geef ik jullie tips en tools, voor meer muziek in de klas!”, aldus Wick
  • 11. MUZIEK – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier – OB/MB/BB
    11. MUZIEK – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier  – OB/MB/BB

    11. MUZIEK – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier – OB/MB/BB

    Wil je liedjes in de klas begeleiden op een instrument, maar weet je niet welke? De ukelele is een leuk, klein en betaalbaar instrument waarmee je met een paar grepen al een aantal liedjes kan begeleiden. Tijdens de workshop zingen en spelen we verschillende liedjes die je daarna direct in je eigen de klas kan naspelen. In iedere workshop komen liedjes voor een bepaalde bouw aanbod, dus onder- midden- en bovenbouw. Naast liedjes uit verschillende landen, zoals ‘Kye kye kule’ (Afrika), ‘Une poquito cantas’ (Zuid-Amerika) en ‘Ik ben een dinosaurus’ komt ook nieuw zelf gecomponeerd repertoire aanbod.

Praattafels

Gedurende de cultuurconferentie staan in de foyer praattafels opgesteld waar je vrijblijvend kan aanschuiven om te praten of luisteren over de onderwerpen Film & Media in de klas met Jet Smit (FilmHub), Geld voor cultuuronderwijs met Jolanda Konings en Sarah Koolschijn (Plein C), Jeugdfonds Sport en Cultuur met Arnold van 't Hart (Gemeente Beverwijk), Sociaal Domein met Sanna Prins (Click) en Erfgoed in de klas met Museum Kennemerland.

Schrijf je nu in

Van 3 oktober t/m 3 november kun je je aanmelden via het digitale inschrijfformulier. Je kunt dan je voorkeur uitspreken aan welke workshops je mee wilt doen. Ook kun je op het formulier aangeven of je deelneemt aan de eerste drie ronden (14:00 tot 16:45) of de laatste drie (14:45 tot 17:30).

Op maandag 6 november ontvang je dan je persoonlijke rooster per e-mail.

Tarieven

 Voor de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen 

  • € 300,- per school (tot 15 deelnemers)
  • € 450,- per school (vanaf 15 deelnemers)

Film en foto-opnamen

Tijdens de cultuurconferentie worden films en foto’s gemaakt. Heb je daar bezwaar tegen, dan kun je dat vooraf aangeven bij de organisatie.

Partners

Cultuurhuis
Logo CvdK RG Pos Groot
Logo Toonbeeld
Logo Kunstform

Cultuurconferentie

  • Raadplegingen: 5892

Terugblik Hackathon 27 en 28 maart 2023 Castor College

Middelbare scholieren verbeelden ‘de weg van waterstof’ tijdens een hackathon

Hoe wekken we waterstof op en hoe zorgen we dat het bij de gebruiker komt? Over die vraag bogen leerlingen van 3 havo/vwo van het Castor College zich tijdens ‘De weg van waterstof hackathon’. De leerlingen waren daarvoor twee dagen te gast bij de machinearchitecten van Selmers in Beverwijk.

Selmers is specialist in machineontwerp voor het stralen en coaten van allerlei soorten buizen. Van oudsher deden ze dat voor de olie- en gasindustrie, maar in de energietransitie bewegen ze mee naar duurzame markten zoals wind, waterstof, water en CO2 opslag. Techport benaderde Selmers als gastbedrijf voor een hackathon voor ongeveer 75 leerlingen uit 3 havo/vwo van het Castorcollege op 27 en 28 maart.

Hackathon

Centrum voor de Kunsten Beverwijk en Cultuurhuis Heemskerk organiseerden het maakevenement in het kader van Nationaal Programma Onderwijs (NPO) voor het voorgezet onderwijs. Bij een hackathon levert een gastbedrijf een casus aan en teams van leerlingen werken non-stop aan een oplossing en prototype voor de probleemstelling. Uiteindelijk presenteren ze hun denkwijzen en oplossing aan een deskundige jury, vaak de board van het bedrijf. De teams worden in het maakproces begeleid door professionele kunstenaars en kunstvakdocenten die hen uitdagen om met innovatieve oplossingen te komen.

Betekenisvol leren

Doordat de casussen worden gekoppeld aan maatschappelijke thema’s krijgt leren context. De leerlingen ondervinden hoe hedendaagse systemen in elkaar zitten doordat ze zelf maak- en creatieve processen doorlopen. Zo ontwikkelen ze denk- en marktstrategieën, leren probleemoplossend werken en zien ze dat een probleemstelling tot verschillende uitkomsten kan leiden en er dus niet altijd één oplossing hoeft te zijn. Daarnaast leren ze werken in multidisciplinaire teams waarin ieder zijn kwaliteiten kan inzetten en ervaren ze hoe het is om hun ideeën aan kritische deskundigen te presenteren en feedback te ontvangen.

De weg van waterstof

De onderzoekscasus bij Selmers werd tijdens het verkennende gesprek al snel duidelijk. De leerlingen zouden in de wereld van watergas duiken. Vooraf kregen ze een uitgebreide presentatie en een rondleiding door het bedrijf. En na het indelen van de teams en het bedenken van de teamnaam gingen ze in afgebakende tijdsblokken aan de slag.

Eerst bedachten ze hoe en waar ze watergas wilden produceren, hoe ze het vervolgens moesten transporteren en hoe een potentiële eindgebruiker er gebruik van zou kunnen maken. Daarna maakten ze met verschillende materialen een prototype of model. Ze gebruikten daarvoor wc-rollen, papier, stof, buizen, lijmpistolen, plakband, niettangen, piepschuim, karton en heel veel andere materialen die de kunstdocenten hadden meegenomen.

In de testfase stelden medewerkers van Selmers kritische vragen zodat de teams hun model konden bijstellen. En na een korte workshop over presenteren was het aan het eind van de dag tijd voor een power pitch: in twee minuten tijd moesten de teams hun idee en oplossing voorleggen aan de directie van Selmers: Rob Schouten, Eugene de Wit en Marlou Liem-Claus.

Van plankton en windmolens naar hamburgers

De ideeën liepen uiteen van plankton kwekerijen tot mobiele reservoirs die via vrachtauto’s werden getransporteerd. Tot grote hilariteit van de Rob, Marlou en Eugene van Selmers, werd verschillende keren een bepaalde fastfoodketen als eindstation gekozen. Er werd geen winnaar gekozen, omdat het juist ging om meedoen, de ervaring en het zichtbaar maken van de diversiteit aan oplossingsrichtingen. Dat is gelukt en daardoor waren het twee geweldige dagen.

Interesse?

Heb je ook interesse om met jouw bedrijf een casus in te brengen, dan kun je daarvoor contact opnemen met Nikita van den Hazel: nikita@fixmaakonderwijs.nl.

  • Raadplegingen: 748

Pollution Art bij Sleutelbloem

Pollution Art 2023 van start bij de Sleutelbloem

Bij kindcentrum de Sleutelbloem wordt volop gewerkt. Daar maken de kinderen kunst van afval. Met een mooi woord noemen ze dat Pollution Art. Onder begeleiding van kunstenaar Francesca Heijnis werken ze aan een groot kunstwerk waarmee ze de mensen willen laten zien dat je zuinig met de natuur om moet gaan en geen afval mag laten slingeren.

Pollution Art wordt aangeboden door de gemeenten Beverwijk en Heemskerk in samenwerking met het Cultuurhuis Heemskerk en het Centrum voor de Kunsten Beverwijk. Een uniek project volgens projectleider Mark van der Jagt. “Met Pollution Art werken we niet alleen aan de kunstzinnige vorming, maar vervlechten we dit met thema’s als duurzaamheid, toerisme en zwerfafval. Een prachtig voorbeeld hoe je kunst inzet op maatschappelijke terreinen”, aldus Mark van der Jagt.

Red de vissen

Op de Sleutelbloem werken de kinderen aan een vier meter hoge bloem van bladeren gevuld met touw van visnetten, plastic doppen en natuurlijk oude sleutels. Volgens Sarah, Nilay en Vienna van groep 7 zeer belangrijk werk. “We moeten leren plastic niet op het strand of in het water te gooien, maar in de prullenbak. Zo redden de vissen en andere zeedieren het echt niet en gaan ze misschien dood.” Kunstenaar Francesca illustreert dit gevaar in de klas met een foto van een zeeschildpad die verstrikt is geraakt in plastic netten. Ze vraagt de hulp van de kinderen om samen met haar het kunstwerk te maken dat in de zomer in Wijk aan Zee komt te staan en daarna een permanente plaats zal krijgen op het schoolplein van de Sleutelbloem.

Fietsroute

Het kunstwerk van de Sleutelbloem maakt deze zomer deel uit van de Pollution Art Fietsroute die je in Beverwijk, Heemskerk en Velsen langs diverse kunstwerken brengt die de bewustwording rond het afvalprobleem vergroten. Andere bezienswaardigheden in die route zijn eerder gemaakte kunstwerken door de basisscholen uit de gemeenten en eigen werk van lokale kunstenaars die ons er blijvend aan herinneren dat afval (gescheiden) in de prullenbak moet belanden.

  • Raadplegingen: 808

Rondje Muziek za. 28 februari 2023 | Pink Panther Orkest

RONDJE MUZIEK

Zit je op de Bethel, Heliomare, Kompas, Montessori, Sleutelbloem of Sparkel dan heb je vast regelmatig muziekles van Emma, Gabriella, Iris, Jerina of Romeo. Je leert eigentijdse liedjes zingen, doet speelse muzikale opdrachten met boomwhackers en andere kleine instrumenten of je probeert niet in de knoop te raken bij de Bodypercussie. 

Het enige dat mist op school zijn échte instrumenten. Daar hebben we een oplossing voor!!

Op zaterdag 28 januari 2023 van 10 - 12 uur kun je als leerling uit groep 3-4-5 van een van de eerder genoemde scholen meedoen met het Rondje Muziek. In twee uur tijd maak je kennis met:

  • saz, gitaar en elektrisch gitaar (tokkelinstrumenten)
  • keyboard en piano (toetsinstrumenten)
  • viool, cello en contrabas (strijkinstrumenten)
  • saxofoon, klarinet, hobo en trompet (blaasinstrumenten)
  • drums en ander slagwerk (slagwerk)

Onze muziekdocenten laten het instrumenten niet alleen horen, je mag het instrument zelf ook van dichtbij bekijken, vasthouden en vooral ook uitproberen. 

Deelname is gratis, meld je wel aan want het aantal deelnemers is gelimiteerd. 

Zit je op een andere school of andere groep kom dan op zaterdag 28 januari van 13 - 15 uur naar onze open dag. 

PINK PANTHER ORKEST

Heb je je oog op een van deze instrumenten laten vallen en kun je er geen genoeg van krijgen. Geef je dan op voor het Pink Panther Orkest o.l.v. dirigent Astrid Gorter. We oefenen 2x op woensdag 8 en 15 februari op het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en geven op zaterdag 18 februari in de foyer van het Kennemer Theater ons eerste concert voor papa's, mama's, opa's, oma's, broertjes, zusjes en andere fans. 

Woensdag 8 & 15 februari, 15.00 uur oefenen viool-piano-gitaar
Woensdag 8 & 15 februari, 16.00 uur oefenen trompet, klarinet, saxofoon
Zaterdag 18 februari, 11.00 uur generale repetitie iedereen
Zaterdag 18 februari, 11.45 uur Afsluiting voor ouders

Deelname is gratis, meld je wel aan want het aantal deelnemers is gelimiteerd. 

 

Rondje Muziek

  • Raadplegingen: 785

Pollution Art bij Sparkel

PVZee weer te bewonderen bij Kindcentrum De Sparkel

Het kunstwerk PVZee dat deze zomer heeft mogen schitteren aan de Relweg in Wijk aan Zee is afgelopen week teruggebracht naar Kindcentrum De Sparkel in Beverwijk. De kinderen van De Sparkel zien daardoor weer dagelijks hun van afval gemaakte kunstwerk dat ze vorig schooljaar samen met kunstenaar Hanna Looye hebben ontwikkeld.

Reuze aquarium van afgedankte coronaspatschermen

PVZee is een reuzeaquarium van afgedankte coronaspatschermen. In het aquarium prijken vissen, zeedieren en koraal gemaakt van petflessen. ´Zo laten we zien dat het plastic uit de zee gehaald moet worden, zodat er weer ruimte ontstaat voor planten, vissen en andere zeedieren,´ vertelt kunstenares Hanna Looye. Zij maakte het kunstwerk samen met groep 7 van Kindcentrum De Sparkel en kinderen die deelnamen aan Cultuur@CruyffCourt in Beverwijk.

Kunst van afval

Het kunstwerk is door de kinderen gemaakt vanuit het project Pollution Art dat aangeboden wordt door de gemeente Beverwijk en het Centrum voor de Kunsten Beverwijk. Een uniek project volgens projectleider Mark van der Jagt van het centrum: “Met Pollution Art werken we niet alleen aan de kunstzinnige vorming, maar vervlechten we dit met thema’s als duurzaamheid, toerisme en zwerfafval. Een prachtig voorbeeld hoe je kunst inzet op vele terreinen”, aldus Mark van der Jagt.

Fietstocht langs kunstwerken

PVZee maakt deel uit van de Pollution Art Fietsoute die langs achtkunstwerken van afval in IJmond voert. De fietsroute is een gezamenlijk initiatief van de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen om aandacht te vragen voor het wereldwijde afvalprobleem.

  • Raadplegingen: 840

Cultuurconferentie wo. 9 november 2022

5e editie Cultuurconferentie

Op woensdag 9 november komen de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemkerk, Uitgeest en Velsen samen in en rondom het Kennemer Theater, het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en de Grote kerk in Beverwijk voor de Cultuurconferentie 2022. Met workshops worden ze geïnformeerd over en geïnspireerd voor (de waarde van) muziek, theater, dans, beeldend, maakonderwijs en erfgoed in de klas.

Inschrijven voor de conferentie en de workshops kan via het digitale inschrijfformulier van 21 september t/m 2 november 2022.

Programma 

14:30 uur: Ontvangst

15:00 - 15:40 uur : Workshopronde 1

15:45 - 16:25 uur : Workshopronde 2

16:30 - 17:10 uur : Workshopronde 3

17:15 uur: Afsluiting en aansluitend borrel 

Workshops

De workshops worden aangeboden in drie ronden van 40 minuten. Op het inschrijfformulier kun je aangeven naar welke workshops je interesse uitgaan en aan welke groepen je lesgeeft. In de planning houden we daar dan zo veel mogelijk rekening mee.

 

  • 1. Beeldend – Hoe bouw ik een beeldende les op door Nanneke Bastiaan – OB/MB/BB
    1. Beeldend – Hoe bouw ik een beeldende les op door Nanneke Bastiaan – OB/MB/BB

    1. Beeldend – Hoe bouw ik een beeldende les op door Nanneke Bastiaan – OB/MB/BB

    Na een introductie over het nut van beeldende vormingsonderwijs laat beeldend docent Nanneke Bastiaan aan de deelnemers zien hoe je een les opbouwt en welke rol jij in kunt nemen om het maximale uit de leerling te halen. Met direct toepasbare tips laat ze zien hoe je plezier en zelfvertrouwen geeft aan een kind en het experiment met materiaal en technieken niet hoeft te schuwen. Natuurlijk brengt Nanneke dit ook direct in praktijk met een opdracht waarin we gaan tekenen geïnspireerd door vrouwelijke kunstenaars als Marie Laurencin en Sonia Delaunay.
  • 2. Beeldend – Visual Thinking Strategies door Ellie van den Bomen – OB/MB/BB (gesplitst per ronde)
    2.	Beeldend – Visual Thinking Strategies door Ellie van den Bomen – OB/MB/BB (gesplitst per ronde)

    2. Beeldend – Visual Thinking Strategies door Ellie van den Bomen – OB/MB/BB (gesplitst per ronde)

    Mies van Hout illustreert en maakt al meer dan 30 jaar kinderboeken. Tijdens de cultuurconferentie stelt zij haar werk tentoon in het Kennemer Theater. Met haar originele illustraties voeren we VTS gesprekken. Daarnaast krijg je een indruk hoe je VTS kan inzetten bij het voorlezen van boeken waardoor je leerlingen actief betrekt bij het verhaal. VTS is een methode met open vragen over kunst, waarbij vaardigheden als waarnemen, kritisch denken en (visuele) geletterdheid verbeteren door middel van geleide groepsdiscussies. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Elke leerkracht kan leren om de VTS gesprekken te begeleiden. Kennis van kunst is geen voorwaarde. De VTS vragen bieden houvast aan de gespreksleider en geven structuur aan de interactie. Deze aanpak nodigt uit tot een onderzoekende houding en actieve deelname. VTS biedt een veilige omgeving om nieuwe zienswijzen te ontwikkelen en te verkennen. Leerlingen worden zich bewust van hun eigen denkpatronen en die van anderen, en leren dat verschillen bestaan en verrijkend zijn. En ze maken een persoonlijke verbinding met de kunstwerken. Regelmatig kijken naar kunst volgens deze methode heeft een positief effect op het waarnemingsvermogen, kritisch analytisch en creatief denken, verbeeldingskracht en taalvaardigheid.
  • 3. Dans - Dans en beweging binnen thema’s door Quendell Amstelveen – OB/MB/BB
    3. Dans - Dans en beweging binnen thema’s door Quendell Amstelveen – OB/MB/BB

    3. Dans - Dans en beweging binnen thema’s door Quendell Amstelveen – OB/MB/BB

    Dansen is leuk, goed voor de motorische ontwikkeling, stimuleert contact en helpt je emoties te uiten. Ideaal voor in de klas. Zeker als je daarbij ook nog eens de verbinding kan maken naar andere vakken als geschiedenis, taal en rekenen. Maar ook kan dans uitstekend aansluiten bij thema’s als industrie, wereld, sinterklaas en zelfs oorlog en vrede of omgaan met verdriet. Maar hoe doe je dat? Quendell Amstelveen geeft je praktische tips en inspiratie die je direct in de klas kan toepassen. Maar ook gaan we natuurlijk dansen. Ieder op eigen niveau en binnen de eigen mogelijkheden natuurlijk Quendell is professioneel docent, danser, choreograaf, mentor, coach en entertainer bij onder andere DanceWorks in Velsen. Verwacht van hem geen random lesje maar een nieuwe dimensie! Zijn missie is dat iedereen na afloop zal zeggen: “Wauw, dat was gaaf!”
  • 4. Drama -Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman – OB/MB/BB
    4. Drama -Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman – OB/MB/BB

    4. Drama -Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman – OB/MB/BB

    Wil je in je dramales graag aansluiten bij de thema's in je jaarrooster? En heb je geen idee waar je geschikt materiaal hiervoor kunt vinden? In deze workshop onderzoeken we hoe je lesmateriaal naar jouw hand kunt zetten. Als basis hiervoor gebruiken we een serie dramaoefeningen, die je gemakkelijk met je eigen groep leerlingen kunt uitvoeren. Op die manier ontdek je dat dezelfde oefening zowel voor het thema sprookjes, ruimtevaart en de middeleeuwen gebruikt kan worden. Een actieve en energieke workshop, die je motiveert om met dit mooie vak aan de slag te gaan. Eva Mesman is dramadocent en jeugdtheatermaker. Ze geeft op verschillende basisscholen les en maakt en speelt voorstellingen voor kinderen. Vanuit DramaOnline geeft ze een digitale dramamethode uit die leerkrachten in het basisonderwijs ondersteunt in het maken en geven van dramalessen. Daarnaast verzorgt Eva regelmatig teamtrainingen en co-teaching trajecten. Haar missie is om de verbeelding van leerlingen én leerkrachten te prikkelen en deze om te zetten in mooie verhalen.
  • 5. Erfgoed – Filosoferen met kinderen door Noor Delissen – OB-MB-BB gesplitst per ronde
    5. Erfgoed – Filosoferen met kinderen door Noor Delissen – OB-MB-BB gesplitst per ronde

    5. Erfgoed – Filosoferen met kinderen door Noor Delissen – OB-MB-BB gesplitst per ronde

    Na een introductie over ‘Wat is filosofie?’, Waarom filosoferen met kinderen? En waarom filosoferen over cultureel erfgoed?’ gaan we praktisch aan de gang met een oefening over vragenstellen en helder formuleren. We doen dat aan de hand van een concreet project uit de kern van Kennemerland, een leerlijn cultureel erfgoed van het Museum Kennemerland en vele partners. Noors ervaring is dat kinderen het geweldig vinden om in de veilige kring hun gedachten de vrije loop te laten. Het onderwerp van gesprek maakt echt niet uit. Ethische, ecologische of economische kwesties? Je staat versteld van de input van leerlingen. Zeker als praten wordt afgewisseld met tekenen, dichten en bewegen. Is ook nogal wat anders dan het gangbare schoolsysteem waarbij alles vooraf vast staat. Konden we maar elke dag zo leren, verzucht menig leerling dan ook. Vrij en kritisch denken, ontdekken en doen. Kan iedereen wel een lesje in gebruiken, toch.
  • 6. Maakonderwijs – Procesgericht maakonderwijs door Francesca Heijnis – OB/MB/BB
    6. Maakonderwijs – Procesgericht maakonderwijs door Francesca Heijnis – OB/MB/BB

    6. Maakonderwijs – Procesgericht maakonderwijs door Francesca Heijnis – OB/MB/BB

    Voor veel scholen is maakonderwijs de invulling van het werken met de 21st century skills. We hebben dit vorm gegeven in een workshop procesgericht maakonderwijs. In deze creatieve workshops combineren we kunst met techniek en wetenschap. Tijdens deze workshop komen leerkrachten in aanraking met nieuwe manieren van ontdekken, waarbij we ze op een natuurlijke manier eigen laten worden met het proces van ontwerpgericht denken. Opdrachten binnen het maakonderwijs verschillen op een cruciaal punt van standaardopdrachten. Bij maakonderwijs gaat het niet om dat ene juiste antwoord. Het gaat om het proces dat ze doormaken, de experimenten die ze doen. Welk eindproduct dat dan geeft maakt niet uit, de waardering zit in het proces. Mislukken bestaat niet. Leerlingen leren letterlijk door te doen. Het interessante is dat ook leerlingen dit zo ervaren, ze voelen zich veel meer eigenaar van het proces wat de intrinsieke motivatie van de leerlingen bevorderd.
  • 7. Maakonderwijs – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB
    7. Maakonderwijs – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB

    7. Maakonderwijs – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB

    Gamification draait om het toevoegen van spelelementen aan onderwijs. Aansluiting op de belevingswereld van de leerling gaat verder dan een specifiek thema. Games, of spellen, zijn daar een groot onderdeel van. Er is vaak niks leukers dan spelen, spelenderwijs leer je en de intrinsieke motivatie komt er vanzelf bij kijken. Maar hoe bied je dit aan? Bij gamification ontdek je welke mogelijkheden er zijn in het toevoegen van spelelementen in jouw lessen. Het is vaak laagdrempeliger dan verwacht en je hoeft er geen gamer of computer genie voor te zijn. De workshop wordt aangeboden door Nikita van den Hazel. Afgestudeerd van het HKU met een specialisatie in ludodidactiek focus zij zich op spel in onderwijs. De fascinatie ligt in het herkennen van de effectiviteit van spellen om de aandacht vast te houden en spelers informatie aan te leren om een spel te kunnen spelen. Complexe spellen als Dungeons and Dragens nemen onnoemlijk veel informatie met zich mee die de spelers moeiteloos kunnen opnoemen. De visie is om dit effect over te hevelen naar onderwijs. Het doel, samen leren verslavend maken.
  • 8. Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier (ronde 2/3) en Ninya de Wever (ronde 1) – OB/MB/BB
    8. Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier (ronde 2/3) en Ninya de Wever (ronde 1) – OB/MB/BB

    8. Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier (ronde 2/3) en Ninya de Wever (ronde 1) – OB/MB/BB

    Wil je liedjes in de klas begeleiden op een instrument, maar weet je niet welke? De ukelele is een leuk, klein en betaalbaar instrument waarmee je met een paar grepen al een aantal liedjes kan begeleiden. Tijdens de workshop zingen en spelen we verschillende liedjes die je daarna direct in je eigen de klas kan naspelen. In iedere workshop komen liedjes voor een bepaalde bouw aanbod, dus onder- midden- en bovenbouw. Naast liedjes uit verschillende landen, zoals ‘Kye kye kule’ (Afrika), ‘Une poquito cantas’ (Zuid-Amerika) en ‘Ik ben een dinosaurus’ komt ook nieuw zelf gecomponeerd repertoire aanbod.
  • 9. Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti – MB/BB
    9. Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti – MB/BB

    9. Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti – MB/BB

    Even lekker bewegen met elkaar na de rekenles? Of wil je graag eens op een andere manier je dag starten in de klas? Ben je benieuwd hoe je bodypercussie kan gebruiken om een lied te begeleiden of een klassiek muziekstuk of de nieuwste pophit? De onderwerpen komen aan bod tijdens de workshop Bodypercussie van rasmuzikant én muziekdocent Romeo Cimarosti. Tijdens de workshop ga je aan de slag met je eigen lijf. Je ontdekt de verschillende creatieve mogelijkheden en geluiden die je kunt gebruiken om zelf bodypercussies te maken en is er aandacht hoe jij dit kan overdragen naar je klas. Romeo geeft muziekles op verschillende basisscholen in Beverwijk. Hij werkt als drumdocent en is veelzijdig uitvoerend muzikant (Extended, Electric Tribe). Zijn passie voor muziek zorgt altijd voor een bijzondere mix tussen energie, aandacht en plezier.
  • 10. Muziek – De instrumentenkist door Iris Steiner – OB/MB/BB ronde 1 & 2
    10. Muziek – De instrumentenkist door Iris Steiner – OB/MB/BB ronde 1 & 2

    10. Muziek – De instrumentenkist door Iris Steiner – OB/MB/BB ronde 1 & 2

    Aan de slag met verschillende instrumenten in de klas. Schudeitjes, trommels, stokken, een paar triangels, twee woodblocks, een rasp, één handtrom, wat handbellen en een verdwaalde kazoo of fluit. Het basispakket instrumenten op scholen wordt wekelijks gebruikt door de muziekdocent op school en geeft vaak extra sfeer en geluid tijdens verjaardagen en vieringen in de klas. Maar hoe kun je al deze verschillende instrumenten nog meer gebruiken tijdens een eigen les of activiteit zonder dat iedereen hetzelfde ritme speelt? Tijdens deze workshop ga je aan de slag met de verschillende instrumenten uit het basispakket op de scholen en krijg je tools en inspiratie om hiermee zelf aan de slag te gaan. We gaan werken met verschillende instrumentengroepen, activerende- en compositie opdrachten, grafische notaties en begeleidingspartijen.
  • 11. Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner – OB/MB/BB (ronde 3)
    11. Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner – OB/MB/BB (ronde 3)

    11. Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner – OB/MB/BB (ronde 3)

    Voor het speciaal onderwijs ontwikkelde TOONZETTERS i.o.v. het Centrum voor de Kunsten Beverwijk een lessenserie waarbij de ChordBuddy centraal staat. De ChordBuddy is een hulpstuk voor de gitaar waarmee je stapsgewijs en laagdrempelig gitaar leert gitaar spelen. Tijdens de workshop die alleen in ronde 3 aangeboden wordt, gaan we actief aan de slag met de ontwikkelde lesmaterialen: een ‘toolbox’ met lesbrieven, instructievideo’s, grafische partituren en play-a-longs. En we gaan natuurlijk actief aan de slag met de gitaar mét ChordBuddy en worden de ervaringen uit de eigen lespraktijk rondom het begeleiden van het proces in de klas, de randvoorwaarden en de tips en tricks gedeeld. Wil je laagdrempelig aan de slag gaan met de gitaar in de klas? Meer met instrumenten doen het speciaal onderwijs of gewoon zelf gitaar leren spelen en liedjes begeleiden? Kom dan naar deze workshop en maak kennis met de ChordBuddy.

 

Tarieven

 Voor de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen 

  • € 300,- per school (tot 15 deelnemers)
  • € 450,- per school (vanaf 15 deelnemers) 

Partners

Cultuurhuis
Logo CvdK RG Pos Groot
Logo Toonbeeld
Logo Kunstform

Cultuurconferentie

  • Raadplegingen: 1008

7e lessenserie FiX Maakonderwijs voor groep 3-4 is gereed

Hoe ziet de mensheid er over tien of honderd jaar uit en hoe kunnen we deze wereld gezamenlijk verbeelden in nieuwe verhalen? Hoe vertellen we de verhalen van morgen met de technologie van vandaag? Tijd om de nieuwste mogelijkheden te verkennen van audiotechnologie! In de lessenserie Theater van de Toekomst leren de kinderen hoe audioscapes worden gemaakt en welke technologie erachter schuilgaat. De kinderen schrijven een eigen toekomstverhaal en ze leren hoe ze hun stemmen kunnen opnemen. Uiteindelijk maken ze een audio-voorstelling, die ouders en andere kinderen via koptelefoons mogen ervaren. In combinatie met fysiek toneelspel vertellen de kinderen een audioverhaal over de toekomst.

FiX Maakonderwijs

  • Raadplegingen: 914

Twee nieuwe lesprogramma's FiX Maakonderwijs

Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en Cultuurhuis Heemskerk ontwikkelen i.s.m. Techport onder de noemer FiX Maakonderwijs een lesprogramma voor basisscholen op het snijvlak van kunst en technologie voor groep 1 t/m 8. Er zijn weer twee lesprogramma's klaar: Slimme Verpakkingen voor groep 5-6 over circulair design en Verrassende Vondsten voor groep 7-8 over innovatief materiaal onderzoek. 

Geïnteresseerd? Neem dan CONTACT met ons op.

 

Slimme Verpakkingen

Verpakkingen zijn voornamelijk bedoeld om de inhoud (het product) te beschermen. Vaak gebruik je ze maar één keer. Je kunt ook een verpakking bedenken en ontwerpen, waarbij de verpakking geen afval is, maar een nieuw bruikbaar en nuttig product wordt. Dat noemen ze circulair ontwerpen. Deze lessenserie laat kinderen denken en handelen als maker, als producent: 'Hoe kun je iets verpakken, zonder dat het afval oplevert na gebruik?’

Verrassende Vondsten

De vraag naar nieuwe gebruiksvoorwerpen, machines, maar vooral ook materialen met specifieke eigenschappen verandert in rap tempo. Om te beantwoorden aan deze vraag doen wetenschappers, technici, ontwerpers en kunstenaars materiaalonderzoek en werken ze samen om tot oplossingen te komen voor deze behoeftes uit de samenleving. In deze lessenserie experimenteren leerlingen met diverse materialen en maken uiteindelijk hun eigen (fictieve) materiaal met éen of meerdere materiaaleigenschappen.

 

FiX Maakonderwijs

  • Raadplegingen: 920

Brochure Cultuuronderwijs op school 2022 - 2023

Onze brochure voor het komende schooljaar is weer uit!!

Ook in het schooljaar 2022 - 2023 bij jou op de basisschool aan de slag met cultuuronderwijs? Met beeldende kunst, dans, erfgoed, maakonderwijs, muziek of theater? Van groep 1 t/m 8? BEKIJK dan in onze nieuwe brochure alle lesprogramma's van ABC Cultuur, FIX Maakonderwijs en de Kern van Kennemerland. 

Deze brochure wordt vanaf komende week op alle basisscholen in Beverwijk en Wijk aan Zee verspreid. 

MEER INFORMATIE over de verschillende lesprogramma's vind je natuurlijk ook op deze site. 

Brochure ABC Cultuur

  • Raadplegingen: 1022

Aanmelden Pink Panther Orkest

Speel mee in het Pink Panther Orkest en ontdek je talent!

Je hebt bij jou op school muziekles van docenten van ABC Cultuur. In vervolg op het Rondje Muziek afgelopen maart, organiseren we na de meivakantie het Pink Panther Orkest. In het Pink Panther Orkest kun je nader kennismaken met een van de vele instrumenten die je tijdens het Rondje Muziek hebt uitgeprobeerd. Je kan kiezen uit viool, piano,gitaar, trompet, klarinet of saxofoon. We oefenen 2x op woensdag en geven op zaterdag ons eerste concert voor papa’s, mama’s en andere fans.

Waar

Centrum voor de Kunsten Beverwijk, Kerkplein 3

Wanneer

Wo. 11 en 18 mei, 15.00 – 16.00 uur repetities viool – piano – gitaar
Wo. 11 en 18 mei, 16.00 – 17.00 uur repetities trompet – klarinet – saxofoon
Za. 21 mei, 11.00 – 12.00 uur gezamenlijke repetitie en afsluiting voor ouders

Wie

Kinderen groep 3- 4-5 (middenbouw)

Aanmelden

Deelname is gratis, meld je wel vóór 1 mei aan want het aantal deelnemers is gelimiteerd

Rondje Muziek

  • Raadplegingen: 871

Rondje Muziek za. 5 maart 2022

Je hebt bij jou op school muziekles van docenten van ABC Cultuur. Extra voor jou organiseren we een 2,5 uur durend Rondje muziek waarbij je kennis maakt met blaasinstrumenten, strijkinstrumenten,
toetsinstrumenten, slagwerkinstrumenten en tokkelinstrumenten. Van drums tot marimba, gitaar tot saz, viool tot contrabas, piano tot keyboard, trompet tot saxofoon en nog veel meer.
We zullen je meer vertellen over deze instrumenten en een stukje voorspelen. Daarna mag je het instrument zelf ook even van dichtbij bekijken, vasthouden en vooral ook uitproberen.

Waar: Centrum voor de Kunsten Beverwijk, Kerkplein 3
Wanneer: zaterdag 5 maart 2022 van 10.00 tot 12.30 uur
Wie: kinderen groep 3- 4-5 (middenbouw)
Aanmelden: deelname is gratis, meld je wel aan via de link want het aantal deelnemers is gelimiteerd

Aanmelden vóór 3 maart (via deze link of scan de QR-code)
www.formdesk.com/centrumvoordekunstenbeverwijk/rondjemuziek

Rondje Muziek

  • Raadplegingen: 826

Cultuurconferentie 3 november 2021

4e editie Cultuurconferentie 3 november 2021

Op woensdag 3 november komen de basisscholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemkerk, Uitgeest en Velsen samen in en rondom het Kennemer Theater, het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en de Grote kerk in Beverwijk voor de Cultuurconferentie 2021. Met workshops worden ze geïnformeerd over en geïnspireerd voor (de waarde van) muziek, theater, dans, beeldend, maakonderwijs en erfgoed in de klas.

Inschrijven voor de conferentie en de workshops kan via een digitaal inschrijfformulier vanaf 13 oktober 2021.

Programma

14:00-14:30 uur: Ontvangst
14:30-15:10 uur : Workshopronde 1
15:15-15:55 uur : Workshopronde 2
16:00-16:40 uur : Workshopronde 3
16:45-17:00 uur: Afsluiting

De organisatiewijze en de invulling van de ontvangst en afsluiting worden in een later stadium vastgesteld indien meer bekend is over de eventuele coronamaatregelen waar 3 november rekening gehouden moeten worden.

Workshops

De workshops worden aangeboden in drie rondes van 40 minuten. Op het inschrijfformulier kun je aangeven aan welk blok van drie workshops je mee wilt doen en aan welke groepen je lesgeeft. In de planning trachten we daar dan zo veel mogelijk rekening mee te houden.

  1. Muziek – Gevonden voorwerpen door Herman Jager
  2. Theater – Koffer vol theater door Iris Stam
  3. Beeldend – Kunst to Go door Ludie Bakker
  4. Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier
  5. Dans – Dans op je bordje door Rissy Boon
  6. Muziek – Boomwhack je klas door Iris Steiner
  7. Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner en Ninya de Wever
  8. Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti
  9. Maakonderwijs – Nutteloze Machines door Lieke van den Berge
  10. Erfgoed – Spiegeltapijt door Annelies Kwaak

Meer informatie via onderstaande pagina's.

Tarieven voor de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen

• € 300,- per school (tot 15 deelnemers)
• € 450,- per school (vanaf 15 deelnemers)


herman-jagerDiscipline: Muziek
Aanbieder: Herman Jager
Geschikt voor: OB/MB/BB

Om muziek te kunnen maken met kinderen heb je in eerste instantie creativiteit nodig. Muziekinstrumenten zijn handig, maar absoluut niet noodzakelijk. Je stem, je tafel, je lijf, een pen, een liniaal of een schrift werkt net zo goed. In deze workshop krijg je praktische handvatten aangereikt om met Gevonden Voorwerpen maximaal muzikaal resultaat te bereiken.

Docent Herman Jager (1970) is een muzikale duizendpoot die jarenlang ervaring heeft in het enthousiasmeren van kinderen en volwassenen. Hij bespeelt een scala aan instrumenten en heeft veel praktijkvoorbeelden, humor en praktische oplossingen in zijn bagage die hij graag met u deelt. C’est le ton qui fait la musique!


iris-stamDiscipline: theater
Aanbieder: Iris Stam
Geschikt voor: OB-MB-BB aangepast per ronde

Toneelspelen is niet alleen leuk, maar ook ontzettend leerzaam! Tijdens een theaterles komen voor de hand liggende vaardigheden, maar ook minder voor de hand liggende vaardigheden aan bod. Zo trainen de leerlingen hun presentatieskills; leren ze improviseren, oplossingen bedenken, samenwerken, kijken en feedback geven; ze ontwikkelen hun taalvaardigheden, inlevingsvermogen en fantasie en natuurlijk leren ze acteren. Het mooie is dat dat alles haast onbewust getraind wordt terwijl de leerlingen vooral veel plezier hebben!

Voor deze workshop heeft Iris een selectie gemaakt van al haar favoriete spelletjes, oefeningen en opdrachten. Gegarandeerd spelplezier! We gaan ze zelf natuurlijk uitproberen en we bekijken hoe ze aan te passen zijn op verschillende thema’s. Je gaat de deur uit met een goedgevulde ideeënkoffer.

Iris is theatermaker, -docent en toneelschrijver. Ze geeft theaterlessen op verschillende basisscholen en jeugdtheaterscholen en maakt graag voorstellingen met kinderen en jongeren.


ludie-bakkerDiscipline: Beeldend
Aanbieder: Ludie Bakker
Geschikt voor: OB, MB en BB

Hoe leuk en gemakkelijk kan het zijn: een kleine workshop/instructie voor de leerkracht en dan krijg je de “all-inclusive-workbox” mee waarin alles zit wat je nodig hebt om deze workshop zelf met je klas te doen. Dit idee is tijdens de corona lockdown ontstaan: naast filmpjes maakten we ook knutselhuiswerk om aan de leerlingen mee naar huis te geven. In zo’n boxje zat alles wat de leerling nodig had om thuis de opdracht te kunnen maken, van knuffel tot sterrenkijker. De enthousiaste ontvangst van deze doosjes bracht ons op het idee zo’n box voor de hele klas te maken.

Vanmiddag neemt Ludie 3 boxen mee voor 3 verschillende workshops: werken met de rietpen en inkt, tekenen met zand en kaartweven. Zo’n Kunst to Go box zou in elke klas moeten staan: als het gaat waaien en de klas onrustig is, als de leerkracht wil trakteren, kortom, altijd wel een moment.

N.B. de Kunst to Go box is niet bij de workshop inbegrepen maar kan bij KunstForm aangeschaft worden.


gabriella-munier

Discipline: Muziek
Aanbieder: Gabriella Munier

Geschikt voor: OB, MB en BB

Wil je liedjes in de klas begeleiden op een instrument, maar weet je niet welke? De ukelele is een leuk, klein en betaalbaar instrument waarmee je met een paar grepen al een aantal liedjes kan begeleiden.

Tijdens de workshop zingen en spelen we verschillende liedjes die je daarna direct in je eigen de klas kan naspelen. In iedere workshop komen liedjes voor een bepaalde bouw aanbod, dus onder- midden- en bovenbouw. Naast liedjes uit verschillende landen, zoals ‘Kye kye kule’ (Afrika), ‘Une poquito cantas’ (Zuid-Amerika) en ‘Ik ben een dinosaurus’ komt ook nieuw zelf gecomponeerd repertoire aanbod.

 

 


rissy-boonDiscipline: Dans
Aanbieder: Rissy Boon
Geschikt voor: OB – MB 

Dansen met je eigen groep? Hoe pak je dat aan? Dans geeft dansplezier, is goed voor de motoriek en soepele spieren en prikkelt de fantasie. In deze workshop doe je ervaring op in het aanspreken van de verbeelding bij de leerlingen. Je krijgt handvatten hoe je je leerlingen kunt uitdagen. Een warming-up en een inswinger leiden naar beeldende opdrachten die gelijk in de praktijk toepasbaar zijn.

Rissy is dansdocent bij DinK (dans in de klas), ze geeft dansworkshops in het primair onderwijs, maakt dansvoorstellingen met kinderen en is werkzaam bij educatie & participatie van Het Nationale Ballet in Amsterdam.


iris-steinerDiscipline: Muziek
Aanbieder: Toonzetters, Iris Steiner
Aangeboden in ronde 1 (MB/BB) en ronde 2 (OB/MB)

Aan de slag met Boomwhackers! Tijdens deze actieve workshop ga je het werk met de grenzeloze mogelijkheden van deze gekleurde buizen in je klas. Je krijgt veel tips en tricks die je direct kan inzetten in je lespraktijk. Workshopleider Iris Steiner legt op een dynamische en creatieve wijze uit hoe je de boomwhackers kunt gebruiken tijdens de muziekles en hoe je op een eenvoudige wijze melodieën, ritmes, akkoorden en bekende liedjes kan spelen.

Schrijf je je in voor deze workshop dan word je automatisch ingedeeld bij de ronde die geschikt is voor de groep waaraan jij lesgeeft. Ronde 1 van deze workshop is geschikt voor leerkrachten in de MB en BB, ronde 2 voor de OB en MB.

Trefwoorden: onderbouw, middenbouw, bovenbouw, boomwhackers, melodie en ritme, lestips


iris-steiner-2Discipline: Muziek
Aanbieder(s): Toonzetters, Iris Steiner en Ninya de Wever
Geschikt voor: OB, MB en BB
Alleen aangeboden in ronde 3

Voor het speciaal onderwijs ontwikkelde TOONZETTERS i.o.v. het Centrum voor de Kunsten Beverwijk een lessenserie waarbij de ChordBuddy centraal staat. De ChordBuddy is een hulpstuk voor de gitaar waarmee je stapsgewijs en laagdrempelig gitaar leert gitaar spelen. Tijdens de workshop die alleen in ronde 3 aangeboden wordt, gaan we actief aan de slag met de ontwikkelde lesmaterialen: een ‘toolbox’ met lesbrieven, instructievideo’s, grafische partituren en play-a-longs. En we gaan natuurlijk actief aan de slag met de gitaar mét ChordBuddy en worden de ervaringen uit de eigen lespraktijk rondom het begeleiden van het proces in de klas, de randvoorwaarden en de tips en tricks gedeeld.

Wil je laagdrempelig aan de slag gaan met de gitaar in de klas? Meer met instrumenten doen het speciaal onderwijs of gewoon zelf gitaar leren spelen en liedjes begeleiden? Kom dan naar deze workshop en maak kennis met de ChordBuddy.


romeo-cimarostiDiscipline: Muziek
Aanbieder: Romeo Cimarosti
Geschikt voor: MB en BB

Even lekker bewegen met elkaar na de rekenles? Of wil je graag eens op een andere manier je dag starten in de klas? Ben je benieuwd hoe je bodypercussie kan gebruiken om een lied te begeleiden of een klassiek muziekstuk of de nieuwste pophit? De onderwerpen komen aan bod tijdens de workshop Bodypercussie van rasmuzikant én muziekdocent Romeo Cimarosti. Tijdens de workshop ga je aan de slag met je eigen lijf. Je ontdekt de verschillende creatieve mogelijkheden en geluiden die je kunt gebruiken om zelf bodypercussies te maken en is er aandacht hoe jij dit kan overdragen naar je klas.

Romeo geeft muziekles op verschillende basisscholen in Beverwijk. Hij werkt als drumdocent en is veelzijdig uitvoerend muzikant (Extended, Electric Tribe). Zijn passie voor muziek zorgt altijd voor een bijzondere mix tussen energie, aandacht en plezier.

Trefwoorden: middenbouw, bovenbouw, bodypercussie, van pop tot klassiek, energizers, beweging


lieke-van-den-bergeDiscipline: Maakonderwijs
Aanbieder: Lieke van den Berge / FiX Maakonderwijs
Geschikt voor: MB en BB

Maakonderwijs is leren (door te) maken en verbindt creativiteit met technologie. Door zelf te onderzoeken hoe iets gemaakt is of gemaakt zou kunnen worden, leer je problemen oplossen, de wereld beter begrijpen én deze te beïnvloeden. In de workshop maak je kennis met het werken op het snijvlak van kunst en technologie en maak je een nutteloze machine. Je ontdekt hoe klooien de creativiteit stimuleert, hoe dingen werken of kunnen werken en brengt je weer op nieuwe ideeën. Wie niet experimenteert komt nooit ergens achter.

Lieke van den Berge ontwerpt, programmeert en experimenteert met kinderen. In haar lessen staan technologie en maken centraal. Dit wordt gecombineerd met maatschappelijke thema’s en hedendaagse kunst. Kinderen leren zo kritisch na te denken over de rol van technologie en hoe je hier creatief mee om kan


annelies-kwaakDiscipline: Erfgoed
Aanbieder: Annelies Kwaak / Kern van Kennemerland
Geschikt voor: MB en BB

Erfgoed op beeldende wijze aanbieden in de les? De lessenserie ‘Verloren Industrie – Kinheim tapijten’ ontwikkelt door Museum Kennemerland biedt een volledig aanbod. In de lessenserie staat de ‘Tapijtknoperij Kinheim’ centraal. Door middel van beeldende opdrachten op school en in het museum komen de begrippen: ambacht, industrialisatie en symmetrie aan bod. Laat uw leerlingen op onderzoekende en creërende wijze kennismaken met regionale geschiedenis. In deze workshop wordt de lessenserie toegelicht aan de hand van de praktische opdracht ‘Spiegeltapijt’.

Annelies Kwaak (1987) heeft ervaring in het voortgezet onderwijs als docent beeldende vorming, CKV en kunstgeschiedenis. Ze ontwikkelt beeldende lesprogramma’s op maat voor diverse instellingen en is beeldend kunstenaar.

Cultuurconferentie

  • Raadplegingen: 2318

Thuis met ABC Cultuur

 

Oh, oh. En dan zit je ineens thuis tijdens de coronacrisis. Geen school, geen dansles, geen muziekles. Niet getreurd, onze kunstvakdocenten hebben speciaal voor jou leuke doe filmpjes gemaakt om thuis te doen. Je hoeft je dus niet meer te vervelen. Ga lekker aan de slag met beeldende kunst, dans, muziek en theater. 


Leuke beeldende lessen voor thuis

Natuurmandela met kleuter

Natuurmandela met kleuter

Opruimkunst met Ursus Wehrli

Opruimkunst met Ursus Wehrli

Stop-motion animatie met bovenbouw

Stop-motion animatie met bovenbouw

Vals Plat

Vals Plat

Droomvlucht

Droomvlucht

Groot Potlood

Groot Potlood

Ienie Mini-atuur

Ienie Mini-atuur


Leuke theaterlessen voor thuis

Theaterthuisles

Theaterthuisles

Betrapt

Betrapt

Spinnetjes

Spinnetjes


Leuke muziek en danslessen voor thuis

Bekijk ons YouTube kanaal voor nog meer online lessen


 

  • Raadplegingen: 796

Inspiratiebrieven ABC Cultuur 2019-2023

Zoek je als groepsleerkracht inspiratie voor je cultuurles op school. Laat je dan eens inspireren door onze inspiratiebrieven. Laaf je dan aan deze inspiratiebrieven. Heb je zelf ideeën voor nieuwe inspiratiebrieven laat het ons gerust weten!

 

Omver Geblazen (2024)

Kinderboekenweek Bij mij thuis (2023)

Water (2023)

Mooi verhalen (2023)

Wereld van Beverwijk (2023)

Licht en donker (2022)

Kinderboekenweek Alles ziet groen (2022)

Vrijheid (2022)

Kinderboekenweek Worden wat je wil (2021)

De hort op (2021)

Back to School (2021)

Winter (2020)

Sint en Kerst (2019)

Kinderboekenweek Reis mee (2019)

Inspiratiebrieven

  • Raadplegingen: 899