4e editie Cultuurconferentie 3 november 2021
Op woensdag 3 november komen de basisscholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemkerk, Uitgeest en Velsen samen in en rondom het Kennemer Theater, het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en de Grote kerk in Beverwijk voor de Cultuurconferentie 2021. Met workshops worden ze geïnformeerd over en geïnspireerd voor (de waarde van) muziek, theater, dans, beeldend, maakonderwijs en erfgoed in de klas.
Inschrijven voor de conferentie en de workshops kan via een digitaal inschrijfformulier vanaf 13 oktober 2021.
Programma
14:00-14:30 uur: Ontvangst
14:30-15:10 uur : Workshopronde 1
15:15-15:55 uur : Workshopronde 2
16:00-16:40 uur : Workshopronde 3
16:45-17:00 uur: Afsluiting
De organisatiewijze en de invulling van de ontvangst en afsluiting worden in een later stadium vastgesteld indien meer bekend is over de eventuele coronamaatregelen waar 3 november rekening gehouden moeten worden.
Workshops
De workshops worden aangeboden in drie rondes van 40 minuten. Op het inschrijfformulier kun je aangeven aan welk blok van drie workshops je mee wilt doen en aan welke groepen je lesgeeft. In de planning trachten we daar dan zo veel mogelijk rekening mee te houden.
- Muziek – Gevonden voorwerpen door Herman Jager
- Theater – Koffer vol theater door Iris Stam
- Beeldend – Kunst to Go door Ludie Bakker
- Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier
- Dans – Dans op je bordje door Rissy Boon
- Muziek – Boomwhack je klas door Iris Steiner
- Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner en Ninya de Wever
- Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti
- Maakonderwijs – Nutteloze Machines door Lieke van den Berge
- Erfgoed – Spiegeltapijt door Annelies Kwaak
Meer informatie via onderstaande pagina's.
Tarieven voor de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
• € 300,- per school (tot 15 deelnemers)
• € 450,- per school (vanaf 15 deelnemers)
Discipline: Muziek
Aanbieder: Herman Jager
Geschikt voor: OB/MB/BB
Om muziek te kunnen maken met kinderen heb je in eerste instantie creativiteit nodig. Muziekinstrumenten zijn handig, maar absoluut niet noodzakelijk. Je stem, je tafel, je lijf, een pen, een liniaal of een schrift werkt net zo goed. In deze workshop krijg je praktische handvatten aangereikt om met Gevonden Voorwerpen maximaal muzikaal resultaat te bereiken.
Docent Herman Jager (1970) is een muzikale duizendpoot die jarenlang ervaring heeft in het enthousiasmeren van kinderen en volwassenen. Hij bespeelt een scala aan instrumenten en heeft veel praktijkvoorbeelden, humor en praktische oplossingen in zijn bagage die hij graag met u deelt. C’est le ton qui fait la musique!
Discipline: theater
Aanbieder: Iris Stam
Geschikt voor: OB-MB-BB aangepast per ronde
Toneelspelen is niet alleen leuk, maar ook ontzettend leerzaam! Tijdens een theaterles komen voor de hand liggende vaardigheden, maar ook minder voor de hand liggende vaardigheden aan bod. Zo trainen de leerlingen hun presentatieskills; leren ze improviseren, oplossingen bedenken, samenwerken, kijken en feedback geven; ze ontwikkelen hun taalvaardigheden, inlevingsvermogen en fantasie en natuurlijk leren ze acteren. Het mooie is dat dat alles haast onbewust getraind wordt terwijl de leerlingen vooral veel plezier hebben!
Voor deze workshop heeft Iris een selectie gemaakt van al haar favoriete spelletjes, oefeningen en opdrachten. Gegarandeerd spelplezier! We gaan ze zelf natuurlijk uitproberen en we bekijken hoe ze aan te passen zijn op verschillende thema’s. Je gaat de deur uit met een goedgevulde ideeënkoffer.
Iris is theatermaker, -docent en toneelschrijver. Ze geeft theaterlessen op verschillende basisscholen en jeugdtheaterscholen en maakt graag voorstellingen met kinderen en jongeren.
Discipline: Beeldend
Aanbieder: Ludie Bakker
Geschikt voor: OB, MB en BB
Hoe leuk en gemakkelijk kan het zijn: een kleine workshop/instructie voor de leerkracht en dan krijg je de “all-inclusive-workbox” mee waarin alles zit wat je nodig hebt om deze workshop zelf met je klas te doen. Dit idee is tijdens de corona lockdown ontstaan: naast filmpjes maakten we ook knutselhuiswerk om aan de leerlingen mee naar huis te geven. In zo’n boxje zat alles wat de leerling nodig had om thuis de opdracht te kunnen maken, van knuffel tot sterrenkijker. De enthousiaste ontvangst van deze doosjes bracht ons op het idee zo’n box voor de hele klas te maken.
Vanmiddag neemt Ludie 3 boxen mee voor 3 verschillende workshops: werken met de rietpen en inkt, tekenen met zand en kaartweven. Zo’n Kunst to Go box zou in elke klas moeten staan: als het gaat waaien en de klas onrustig is, als de leerkracht wil trakteren, kortom, altijd wel een moment.
N.B. de Kunst to Go box is niet bij de workshop inbegrepen maar kan bij KunstForm aangeschaft worden.
Discipline: Muziek
Aanbieder: Gabriella Munier
Geschikt voor: OB, MB en BB
Wil je liedjes in de klas begeleiden op een instrument, maar weet je niet welke? De ukelele is een leuk, klein en betaalbaar instrument waarmee je met een paar grepen al een aantal liedjes kan begeleiden.
Tijdens de workshop zingen en spelen we verschillende liedjes die je daarna direct in je eigen de klas kan naspelen. In iedere workshop komen liedjes voor een bepaalde bouw aanbod, dus onder- midden- en bovenbouw. Naast liedjes uit verschillende landen, zoals ‘Kye kye kule’ (Afrika), ‘Une poquito cantas’ (Zuid-Amerika) en ‘Ik ben een dinosaurus’ komt ook nieuw zelf gecomponeerd repertoire aanbod.
Discipline: Dans
Aanbieder: Rissy Boon
Geschikt voor: OB – MB
Dansen met je eigen groep? Hoe pak je dat aan? Dans geeft dansplezier, is goed voor de motoriek en soepele spieren en prikkelt de fantasie. In deze workshop doe je ervaring op in het aanspreken van de verbeelding bij de leerlingen. Je krijgt handvatten hoe je je leerlingen kunt uitdagen. Een warming-up en een inswinger leiden naar beeldende opdrachten die gelijk in de praktijk toepasbaar zijn.
Rissy is dansdocent bij DinK (dans in de klas), ze geeft dansworkshops in het primair onderwijs, maakt dansvoorstellingen met kinderen en is werkzaam bij educatie & participatie van Het Nationale Ballet in Amsterdam.
Discipline: Muziek
Aanbieder: Toonzetters, Iris Steiner
Aangeboden in ronde 1 (MB/BB) en ronde 2 (OB/MB)
Aan de slag met Boomwhackers! Tijdens deze actieve workshop ga je het werk met de grenzeloze mogelijkheden van deze gekleurde buizen in je klas. Je krijgt veel tips en tricks die je direct kan inzetten in je lespraktijk. Workshopleider Iris Steiner legt op een dynamische en creatieve wijze uit hoe je de boomwhackers kunt gebruiken tijdens de muziekles en hoe je op een eenvoudige wijze melodieën, ritmes, akkoorden en bekende liedjes kan spelen.
Schrijf je je in voor deze workshop dan word je automatisch ingedeeld bij de ronde die geschikt is voor de groep waaraan jij lesgeeft. Ronde 1 van deze workshop is geschikt voor leerkrachten in de MB en BB, ronde 2 voor de OB en MB.
Trefwoorden: onderbouw, middenbouw, bovenbouw, boomwhackers, melodie en ritme, lestips
Discipline: Muziek
Aanbieder(s): Toonzetters, Iris Steiner en Ninya de Wever
Geschikt voor: OB, MB en BB
Alleen aangeboden in ronde 3
Voor het speciaal onderwijs ontwikkelde TOONZETTERS i.o.v. het Centrum voor de Kunsten Beverwijk een lessenserie waarbij de ChordBuddy centraal staat. De ChordBuddy is een hulpstuk voor de gitaar waarmee je stapsgewijs en laagdrempelig gitaar leert gitaar spelen. Tijdens de workshop die alleen in ronde 3 aangeboden wordt, gaan we actief aan de slag met de ontwikkelde lesmaterialen: een ‘toolbox’ met lesbrieven, instructievideo’s, grafische partituren en play-a-longs. En we gaan natuurlijk actief aan de slag met de gitaar mét ChordBuddy en worden de ervaringen uit de eigen lespraktijk rondom het begeleiden van het proces in de klas, de randvoorwaarden en de tips en tricks gedeeld.
Wil je laagdrempelig aan de slag gaan met de gitaar in de klas? Meer met instrumenten doen het speciaal onderwijs of gewoon zelf gitaar leren spelen en liedjes begeleiden? Kom dan naar deze workshop en maak kennis met de ChordBuddy.
Discipline: Muziek
Aanbieder: Romeo Cimarosti
Geschikt voor: MB en BB
Even lekker bewegen met elkaar na de rekenles? Of wil je graag eens op een andere manier je dag starten in de klas? Ben je benieuwd hoe je bodypercussie kan gebruiken om een lied te begeleiden of een klassiek muziekstuk of de nieuwste pophit? De onderwerpen komen aan bod tijdens de workshop Bodypercussie van rasmuzikant én muziekdocent Romeo Cimarosti. Tijdens de workshop ga je aan de slag met je eigen lijf. Je ontdekt de verschillende creatieve mogelijkheden en geluiden die je kunt gebruiken om zelf bodypercussies te maken en is er aandacht hoe jij dit kan overdragen naar je klas.
Romeo geeft muziekles op verschillende basisscholen in Beverwijk. Hij werkt als drumdocent en is veelzijdig uitvoerend muzikant (Extended, Electric Tribe). Zijn passie voor muziek zorgt altijd voor een bijzondere mix tussen energie, aandacht en plezier.
Trefwoorden: middenbouw, bovenbouw, bodypercussie, van pop tot klassiek, energizers, beweging
Discipline: Maakonderwijs
Aanbieder: Lieke van den Berge / FiX Maakonderwijs
Geschikt voor: MB en BB
Maakonderwijs is leren (door te) maken en verbindt creativiteit met technologie. Door zelf te onderzoeken hoe iets gemaakt is of gemaakt zou kunnen worden, leer je problemen oplossen, de wereld beter begrijpen én deze te beïnvloeden. In de workshop maak je kennis met het werken op het snijvlak van kunst en technologie en maak je een nutteloze machine. Je ontdekt hoe klooien de creativiteit stimuleert, hoe dingen werken of kunnen werken en brengt je weer op nieuwe ideeën. Wie niet experimenteert komt nooit ergens achter.
Lieke van den Berge ontwerpt, programmeert en experimenteert met kinderen. In haar lessen staan technologie en maken centraal. Dit wordt gecombineerd met maatschappelijke thema’s en hedendaagse kunst. Kinderen leren zo kritisch na te denken over de rol van technologie en hoe je hier creatief mee om kan
Discipline: Erfgoed
Aanbieder: Annelies Kwaak / Kern van Kennemerland
Geschikt voor: MB en BB
Erfgoed op beeldende wijze aanbieden in de les? De lessenserie ‘Verloren Industrie – Kinheim tapijten’ ontwikkelt door Museum Kennemerland biedt een volledig aanbod. In de lessenserie staat de ‘Tapijtknoperij Kinheim’ centraal. Door middel van beeldende opdrachten op school en in het museum komen de begrippen: ambacht, industrialisatie en symmetrie aan bod. Laat uw leerlingen op onderzoekende en creërende wijze kennismaken met regionale geschiedenis. In deze workshop wordt de lessenserie toegelicht aan de hand van de praktische opdracht ‘Spiegeltapijt’.
Annelies Kwaak (1987) heeft ervaring in het voortgezet onderwijs als docent beeldende vorming, CKV en kunstgeschiedenis. Ze ontwikkelt beeldende lesprogramma’s op maat voor diverse instellingen en is beeldend kunstenaar.