Cultuurconferentie wo. 8 november 2023
6e editie Cultuurconferentie
Op woensdag 8 november komen de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemkerk, Uitgeest en Velsen samen in en rondom het Kennemer Theater, het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en de Grote kerk in Beverwijk voor de Cultuurconferentie 2023.
Samen sterk in cultuur
Onder het motto ‘samen sterk in cultuur’ presenteren bevlogen vakdocenten tijdens de cultuurconferentie beproefde en vernieuwende methodes en inspirerende voorbeelden. Met workshops over beeldend, dans, erfgoed, letteren, muziek, theater en maakonderwijs geven ze tools die direct toepasbaar zijn in je klas.
In de editie van 2023 bieden we veel nieuwe workshops aan en werken we op verzoek met flexibele instap- en uitstaptijden tussen 14:00 en 17:30 uur. Ook maken we een aantal workshops/ronden geschikt voor VO-docenten. Zo kan iedereen kiezen voor tijden én een programma naar wens.
Inschrijven voor de conferentie en de workshops kan via het digitale inschrijfformulier van 21 september t/m 2 november 2023.
Voortgezet onderwijs ook welkom
Zowel kunstvakdocenten als overige docenten van het Voortgezet Onderwijs zijn welkom bij de Cultuurconferentie. Ze kunnen zich aanmelden voor alle workshops, ook als er geen VO bij vermeld staat.
Programma
13:30 uur | Deuren open |
14:00 uur | Workshopronde 1 |
14:45 uur | Workshopronde 2 |
15:30 uur | Centrale bijeenkomst met koffie/thee in de foyer |
16:00 uur | Workshopronde 3 |
16:45 uur | Workshopronde 4 |
16:45 uur | Bar open |
Elke deelnemer kan 3 workshops volgen. Je kunt kiezen voor de eerste drie ronden (14:00 tot 16:45 uur) of de laatste drie ronden (14:45 tot 17:30 uur).
Workshops
De workshops worden aangeboden in drie ronden van 40 minuten. Op het inschrijfformulier kun je aangeven naar welke workshops je interesse uitgaan en aan welke groepen je lesgeeft. In de planning houden we daar dan zo veel mogelijk rekening mee.
-
1. BEELDEND - Kunst uit de kast door Nikki Kröder - OB/MB/BB
1. BEELDEND - Kunst uit de kast door Nikki Kröder - OB/MB/BB
Een oplossing bedenken voor een probleem, een nieuw thema, een uurtje knutselen met de klas.. Wat ga je doen? Als je dichtbij kijkt, vind je meer dan je denkt. Op iedere school is een kast vol knutselmateriaal: papier, karton, kralen, stof, klei, inkt-rollers, doppen, kurken en ander restmateriaal. Kijk eens goed wat er in de kast staat en durf alles te gebruiken. Laat het niet liggen, maak kunst! Nikki Kröder gaat na de middelbare school naar de kunstacademie. Tsja, als je als kleuter zelfs op een bloedhete zomerdag voor je strandhuisje zit te schilderen, dan kunnen we toch echt wel van een hartstocht spreken. Een stel cultuurminnende ouders die haar overal mee naar toe namen, hielp dat vuurtje alleen maar aanwakkeren. Maar ze wilde ook ‘juf’ worden, omdat ze de onbevangenheid van jonge kinderen zo bewondert. Niets is hen te dol, ze proberen continu van alles uit, precies zoals Nikki dat zelf dagelijks ervaart. Het werd dus de Academie voor Beeldende Vorming aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Nikki werd zelfstandig kunstenaar én docent. Supercombinatie. -
2. ERFGOED - Hoe breng je geschiedenis tot leven? door Pauline van Vliet - MB/BB
2. ERFGOED - Hoe breng je geschiedenis tot leven? door Pauline van Vliet - MB/BB
Pauline Vliet is geschiedenisdocent op het Bonhoeffer College en ontwikkelaar van lesmateriaal met Stichting Kist. In haar lespakketten brengt ze de geschiedenis tot leven met spelvormen en door het lekker persoonlijk te maken. Creativiteit en verbeelding zijn daarin de essentie. Voorbeelden van projecten zijn: Geuren en herinneringen, Verdwenen beroepen in de regio, De geschiedenis van Velsen verbeeld in panoramafilmpjes, Het interviewproject ‘Thuis toen ik tien was’ waarin kinderen opa’s en oma’s bevragen en Maken van filmpjes door de leerlingen met ooggetuigen uit WOII. In haar workshop laat Pauline deze voorbeelden zien en onderzoekt ze met haar deelnemers hoe projecten beter aan kunnen sluiten bij thema’s die spelen in de buurt of op school én hoe ze zelfstandig in de klas uitvoerbaar zijn. -
3. DANS - Het gebruiken van Dans in de onderbouw - door Trudy van Velsen - OB/MB
3. DANS - Het gebruiken van Dans in de onderbouw - door Trudy van Velsen - OB/MB
Dans is een fijne manier om in de klas aan de slag te gaan met muziek en beweging. Het creëert nieuwe invalshoeken om jonge kinderen te stimuleren en ze op een andere manier dingen te leren. Het draagt niet alleen bij aan de fysieke ontwikkeling (motoriek, balans, coördinatie), maar het bevordert ook de samenwerking en vergroot de creativiteit en de belevingswereld van de kinderen. In deze workshop gaan we kijken naar hoe je dansopdrachten kunt integreren in de dagelijkse lespraktijk. Hoe bedenk je een opdracht? Welke muziek kan je gebruiken? Hoe kan je gebruikmaken van de eigen creativiteit van de kinderen? En hoe kan je als docent de kinderen daarin begeleiden? Aan de hand van diverse praktische voorbeelden, werkvormen en veelgebruikte thema’s krijg je handvatten en inspiratie om zelf met dans aan de slag te gaan. N.B. De workshop is geschikt voor iedereen, die geïnteresseerd is in dans in de onderbouw. Je hoeft geen danservaring te hebben of fysiek fit te zijn ;) Trudy van Velsen studeerde in 2009 af aan de HBO Docentenopleiding van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Hierna werkte zij voor verschillende opdrachtgevers in heel Nederland, o.a. Jeugdtheater Hofplein, Dans in School en Cultuuronderwijs Utrecht. Sinds 2016 is zij een vast gezicht van ABC Cultuur en de educatieve dansprojecten van het Centrum voor de Kunsten in Beverwijk. Daarnaast is ze als danser en choreograaf betrokken bij het maken van educatieve voorstellingen, gericht op het jonge kind. -
4. THEATER - Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman - OB/MB/BB
4. THEATER - Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman - OB/MB/BB
Wil je in je dramales graag aansluiten bij de thema's in je jaarrooster? En heb je geen idee waar je geschikt materiaal hiervoor kunt vinden? In deze workshop onderzoeken we hoe je lesmateriaal naar jouw hand kunt zetten. Als basis hiervoor gebruiken we een serie dramaoefeningen, die je gemakkelijk met je eigen groep leerlingen kunt uitvoeren. Op die manier ontdek je dat dezelfde oefening zowel voor het thema sprookjes, ruimtevaart en de middeleeuwen gebruikt kan worden. Een actieve en energieke workshop, die je motiveert om met dit mooie vak aan de slag te gaan. Eva Mesman is dramadocent en jeugdtheatermaker. Ze geeft op verschillende basisscholen les en maakt en speelt voorstellingen voor kinderen. Vanuit DramaOnline geeft ze een digitale dramamethode uit die leerkrachten in het basisonderwijs ondersteunt in het maken en geven van dramalessen. Daarnaast verzorgt Eva regelmatig teamtrainingen en co-teaching trajecten. Haar missie is om de verbeelding van leerlingen én leerkrachten te prikkelen en deze om te zetten in mooie verhalen. -
5. FILM - door Iris Stam - OB/MB/BB/VO
5. FILM - door Iris Stam - OB/MB/BB/VO
Film en het maken van filmpjes worden steeds meer ingezet binnen het onderwijs voor verschillende vakken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een mini-documentaire maken voor aardrijkskunde, een fictiefilmpje voor Nederlands/taalvaardigheid of een tiktok voor geschiedenis. Dan is het natuurlijk tof als die filmpjes er ook nog eens goed uitzien. Tijdens deze workshop zal ik jullie een paar eenvoudige handvatten geven waarmee jullie zelf én jullie leerlingen aan de slag kunnen om filmpjes te maken die er professioneler en flitsender uitzien. We gaan werken met verschillende beeldkaders en camerastandpunten, met de gratis app iMovie. Iris Stam is theatermaker en -docent. Afgelopen schooljaar volgde zij de post-HBO-opleiding On The Movie aan de Breitneracademie en behaalde haar diploma als filmdocent. -
6. LETTEREN - Verhaalstructuren voor creatieve oplossingen en persoonlijke ontwikkeling door Martine Winkel - MB/BB/VO
6. LETTEREN - Verhaalstructuren voor creatieve oplossingen en persoonlijke ontwikkeling door Martine Winkel - MB/BB/VO
Verhaalstructuren bieden houvast bij het verzinnen van verhalen. Maar ook bij het bedenken van creatieve oplossingen en alternatieve scenario’s. Het inzetten van verhaalstructuren kan dus een krachtig instrument zijn als ondersteuning voor creativiteit, maar ook voor persoonlijke groei en ontwikkeling. In de workshop gaan we aan de slag met de verhaalstructuur van Pixar. Na afloop heb je een simpele tool in handen die je kunt inzetten voor jezelf en in je groep of klas. Martine Winkel is creatief ondernemer, verhalenbevrijder en kunstdocent storytelling & creatief schrijven. Ze biedt programma’s aan waarin mensen op verhaal kunnen komen en menselijk mogen zijn. -
7. MAAKONDERWIJS – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB/VO
7. MAAKONDERWIJS – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB/VO
Gamification draait om het toevoegen van spelelementen aan onderwijs. Aansluiting op de belevingswereld van de leerling gaat verder dan een specifiek thema. Games, of spellen, zijn daar een groot onderdeel van. Er is vaak niks leukers dan spelen, spelenderwijs leer je en de intrinsieke motivatie komt er vanzelf bij kijken. Maar hoe bied je dit aan? Bij gamification ontdek je welke mogelijkheden er zijn in het toevoegen van spelelementen in jouw lessen. Het is vaak laagdrempeliger dan verwacht en je hoeft er geen gamer of computer genie voor te zijn. De workshop wordt aangeboden door Nikita van den Hazel. Afgestudeerd van het HKU met een specialisatie in ludodidactiek focus zij zich op spel in onderwijs. De fascinatie ligt in het herkennen van de effectiviteit van spellen om de aandacht vast te houden en spelers informatie aan te leren om een spel te kunnen spelen. Complexe spellen als Dungeons and Dragens nemen onnoemlijk veel informatie met zich mee die de spelers moeiteloos kunnen opnoemen. De visie is om dit effect over te hevelen naar onderwijs. Het doel, samen leren verslavend maken. -
8. MUZIEK - Body Music Perfomance door Romeo Cimarosti – MB/BB
8. MUZIEK - Body Music Perfomance door Romeo Cimarosti – MB/BB
Je eerste instrument is je lichaam. Muziek en beweging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.Toch is er in binnen de huidige cultuurlessen nog weinig aandacht voor de verbinding tussen lichaam en musiceren. Body Music Performance (BMP) brengt daar verandering in! Romeo Cimarosti is vanaf jongs af aan fanatiek sporter en percussionist. Hij combineert het beste van twee werelden met elkaar gebaseerd op 5 basisprincipes: (1) Lichaamsbewustzijn, (2) Timing, (3) Ritme, (4) Coördinatie en (5) Ontspanning / mind & body Romeo geeft muziekles op verschillende basisscholen in Beverwijk. Hij werkt als drumdocent en is veelzijdig uitvoerend muzikant (Extended, Electric Tribe). Zijn passie voor muziek zorgt altijd voor een bijzondere mix tussen energie, aandacht en plezier. -
9. MUZIEK - Energizers door Ninya de Wever - OB/MB/BB
9. MUZIEK - Energizers door Ninya de Wever - OB/MB/BB
Energizers zijn korte groepsopdrachten die zorgen voor afwisseling in en tussen de les. Leerlingen kunnen hun energie kwijt, leren anders contact te maken en kunnen hun aandacht even ergens anders op richten. Het zijn werkvormen die weinig voorbereiding vragen en slechts een paar minuten hoeven te duren. In de workshop ga je aan de slag met grappige, creatieve, energieke, rustige en speelse energizers die je direct kan inzetten in je eigen groep. -
10. MUZIEK - (Digitale) Tools voor muziek in de klas door Wick Hayen - OB/MB/BB/VO
10. MUZIEK - (Digitale) Tools voor muziek in de klas door Wick Hayen - OB/MB/BB/VO
De workshop ‘(digitale) Tools voor muziek in de klas’ neemt je mee langs alle aspecten. We starten met een kleine energizer als voorbeeld, leren daarna hoe je een lied in de klas aan kunt leren (ook al zing je zelf geen noot), kijken vervolgens waar je het zingen voor in kunt zetten (vakoverstijgende aanpak) en hoe je rekening kunt houden met de diversiteit en verschillende mogelijkheden in je klas en sluiten af met tips hoe je een muziekles kunt voorbereiden. Wick Hayen is gitarist en muziekdocent. Als gitarist speelt hij in verschillende projecten, van eigen werk tot sessie werk. Daarnaast geeft Wick met veel plezier muziekles op scholen in Beverwijk, Haarlem, Hoofddorp en Amsterdam. “Mijn passie voor muziek overbrengen in de muziekles is het leukste wat er is! Muziek verbindt en kan het leven van een leerling verrijken. Graag geef ik jullie tips en tools, voor meer muziek in de klas!”, aldus Wick -
11. MUZIEK – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier – OB/MB/BB
11. MUZIEK – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier – OB/MB/BB
Wil je liedjes in de klas begeleiden op een instrument, maar weet je niet welke? De ukelele is een leuk, klein en betaalbaar instrument waarmee je met een paar grepen al een aantal liedjes kan begeleiden. Tijdens de workshop zingen en spelen we verschillende liedjes die je daarna direct in je eigen de klas kan naspelen. In iedere workshop komen liedjes voor een bepaalde bouw aanbod, dus onder- midden- en bovenbouw. Naast liedjes uit verschillende landen, zoals ‘Kye kye kule’ (Afrika), ‘Une poquito cantas’ (Zuid-Amerika) en ‘Ik ben een dinosaurus’ komt ook nieuw zelf gecomponeerd repertoire aanbod.
Praattafels
Gedurende de cultuurconferentie staan in de foyer praattafels opgesteld waar je vrijblijvend kan aanschuiven om te praten of luisteren over de onderwerpen Film & Media in de klas met Jet Smit (FilmHub), Geld voor cultuuronderwijs met Jolanda Konings en Sarah Koolschijn (Plein C), Jeugdfonds Sport en Cultuur met Arnold van 't Hart (Gemeente Beverwijk), Sociaal Domein met Sanna Prins (Click) en Erfgoed in de klas met Museum Kennemerland.
Schrijf je nu in
Van 3 oktober t/m 3 november kun je je aanmelden via het digitale inschrijfformulier. Je kunt dan je voorkeur uitspreken aan welke workshops je mee wilt doen. Ook kun je op het formulier aangeven of je deelneemt aan de eerste drie ronden (14:00 tot 16:45) of de laatste drie (14:45 tot 17:30).
Op maandag 6 november ontvang je dan je persoonlijke rooster per e-mail.
Tarieven
Voor de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
- € 300,- per school (tot 15 deelnemers)
- € 450,- per school (vanaf 15 deelnemers)
Film en foto-opnamen
Tijdens de cultuurconferentie worden films en foto’s gemaakt. Heb je daar bezwaar tegen, dan kun je dat vooraf aangeven bij de organisatie.
Partners
![Cultuurhuis](/images/samenwerkingspartners/cultuurhuis.jpg)
![Logo CvdK RG Pos Groot](/images/samenwerkingspartners/logo_CvdK_RG_pos_groot.jpg)
![Logo Toonbeeld](/images/samenwerkingspartners/logo_toonbeeld.png)
![Logo Kunstform](/images/samenwerkingspartners/logo_kunstform.jpg)
Nieuws Uitgelicht:
![](/templates/yootheme/cache/a3/open-huis-poster-2025-a3e6ad55.jpeg)
Open Huis Kerkplein za. 25 januari 2025
![](/templates/yootheme/cache/a1/kek_poster_2025_01_a3-a15c916e.jpeg)
Expositie Forever Young 8 januari t/m 17 februari 2025
![](/templates/yootheme/cache/8b/cvdkb-opzet-poster-8b2be887.jpeg)