Skip to main content

Cultuurconferentie wo. 9 november 2022

15 september 2022

5e editie Cultuurconferentie

Op woensdag 9 november komen de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemkerk, Uitgeest en Velsen samen in en rondom het Kennemer Theater, het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en de Grote kerk in Beverwijk voor de Cultuurconferentie 2022. Met workshops worden ze geïnformeerd over en geïnspireerd voor (de waarde van) muziek, theater, dans, beeldend, maakonderwijs en erfgoed in de klas.

Inschrijven voor de conferentie en de workshops kan via het digitale inschrijfformulier van 21 september t/m 2 november 2022.

Programma 

14:30 uur: Ontvangst

15:00 - 15:40 uur : Workshopronde 1

15:45 - 16:25 uur : Workshopronde 2

16:30 - 17:10 uur : Workshopronde 3

17:15 uur: Afsluiting en aansluitend borrel 

Workshops

De workshops worden aangeboden in drie ronden van 40 minuten. Op het inschrijfformulier kun je aangeven naar welke workshops je interesse uitgaan en aan welke groepen je lesgeeft. In de planning houden we daar dan zo veel mogelijk rekening mee.

 

  • 1. Beeldend – Hoe bouw ik een beeldende les op door Nanneke Bastiaan – OB/MB/BB
    1. Beeldend – Hoe bouw ik een beeldende les op door Nanneke Bastiaan – OB/MB/BB

    1. Beeldend – Hoe bouw ik een beeldende les op door Nanneke Bastiaan – OB/MB/BB

    Na een introductie over het nut van beeldende vormingsonderwijs laat beeldend docent Nanneke Bastiaan aan de deelnemers zien hoe je een les opbouwt en welke rol jij in kunt nemen om het maximale uit de leerling te halen. Met direct toepasbare tips laat ze zien hoe je plezier en zelfvertrouwen geeft aan een kind en het experiment met materiaal en technieken niet hoeft te schuwen. Natuurlijk brengt Nanneke dit ook direct in praktijk met een opdracht waarin we gaan tekenen geïnspireerd door vrouwelijke kunstenaars als Marie Laurencin en Sonia Delaunay.
  • 2. Beeldend – Visual Thinking Strategies door Ellie van den Bomen – OB/MB/BB (gesplitst per ronde)
    2.	Beeldend – Visual Thinking Strategies door Ellie van den Bomen – OB/MB/BB (gesplitst per ronde)

    2. Beeldend – Visual Thinking Strategies door Ellie van den Bomen – OB/MB/BB (gesplitst per ronde)

    Mies van Hout illustreert en maakt al meer dan 30 jaar kinderboeken. Tijdens de cultuurconferentie stelt zij haar werk tentoon in het Kennemer Theater. Met haar originele illustraties voeren we VTS gesprekken. Daarnaast krijg je een indruk hoe je VTS kan inzetten bij het voorlezen van boeken waardoor je leerlingen actief betrekt bij het verhaal. VTS is een methode met open vragen over kunst, waarbij vaardigheden als waarnemen, kritisch denken en (visuele) geletterdheid verbeteren door middel van geleide groepsdiscussies. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Elke leerkracht kan leren om de VTS gesprekken te begeleiden. Kennis van kunst is geen voorwaarde. De VTS vragen bieden houvast aan de gespreksleider en geven structuur aan de interactie. Deze aanpak nodigt uit tot een onderzoekende houding en actieve deelname. VTS biedt een veilige omgeving om nieuwe zienswijzen te ontwikkelen en te verkennen. Leerlingen worden zich bewust van hun eigen denkpatronen en die van anderen, en leren dat verschillen bestaan en verrijkend zijn. En ze maken een persoonlijke verbinding met de kunstwerken. Regelmatig kijken naar kunst volgens deze methode heeft een positief effect op het waarnemingsvermogen, kritisch analytisch en creatief denken, verbeeldingskracht en taalvaardigheid.
  • 3. Dans - Dans en beweging binnen thema’s door Quendell Amstelveen – OB/MB/BB
    3. Dans - Dans en beweging binnen thema’s door Quendell Amstelveen – OB/MB/BB

    3. Dans - Dans en beweging binnen thema’s door Quendell Amstelveen – OB/MB/BB

    Dansen is leuk, goed voor de motorische ontwikkeling, stimuleert contact en helpt je emoties te uiten. Ideaal voor in de klas. Zeker als je daarbij ook nog eens de verbinding kan maken naar andere vakken als geschiedenis, taal en rekenen. Maar ook kan dans uitstekend aansluiten bij thema’s als industrie, wereld, sinterklaas en zelfs oorlog en vrede of omgaan met verdriet. Maar hoe doe je dat? Quendell Amstelveen geeft je praktische tips en inspiratie die je direct in de klas kan toepassen. Maar ook gaan we natuurlijk dansen. Ieder op eigen niveau en binnen de eigen mogelijkheden natuurlijk Quendell is professioneel docent, danser, choreograaf, mentor, coach en entertainer bij onder andere DanceWorks in Velsen. Verwacht van hem geen random lesje maar een nieuwe dimensie! Zijn missie is dat iedereen na afloop zal zeggen: “Wauw, dat was gaaf!”
  • 4. Drama -Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman – OB/MB/BB
    4. Drama -Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman – OB/MB/BB

    4. Drama -Thematisch werken in de dramales door Eva Mesman – OB/MB/BB

    Wil je in je dramales graag aansluiten bij de thema's in je jaarrooster? En heb je geen idee waar je geschikt materiaal hiervoor kunt vinden? In deze workshop onderzoeken we hoe je lesmateriaal naar jouw hand kunt zetten. Als basis hiervoor gebruiken we een serie dramaoefeningen, die je gemakkelijk met je eigen groep leerlingen kunt uitvoeren. Op die manier ontdek je dat dezelfde oefening zowel voor het thema sprookjes, ruimtevaart en de middeleeuwen gebruikt kan worden. Een actieve en energieke workshop, die je motiveert om met dit mooie vak aan de slag te gaan. Eva Mesman is dramadocent en jeugdtheatermaker. Ze geeft op verschillende basisscholen les en maakt en speelt voorstellingen voor kinderen. Vanuit DramaOnline geeft ze een digitale dramamethode uit die leerkrachten in het basisonderwijs ondersteunt in het maken en geven van dramalessen. Daarnaast verzorgt Eva regelmatig teamtrainingen en co-teaching trajecten. Haar missie is om de verbeelding van leerlingen én leerkrachten te prikkelen en deze om te zetten in mooie verhalen.
  • 5. Erfgoed – Filosoferen met kinderen door Noor Delissen – OB-MB-BB gesplitst per ronde
    5. Erfgoed – Filosoferen met kinderen door Noor Delissen – OB-MB-BB gesplitst per ronde

    5. Erfgoed – Filosoferen met kinderen door Noor Delissen – OB-MB-BB gesplitst per ronde

    Na een introductie over ‘Wat is filosofie?’, Waarom filosoferen met kinderen? En waarom filosoferen over cultureel erfgoed?’ gaan we praktisch aan de gang met een oefening over vragenstellen en helder formuleren. We doen dat aan de hand van een concreet project uit de kern van Kennemerland, een leerlijn cultureel erfgoed van het Museum Kennemerland en vele partners. Noors ervaring is dat kinderen het geweldig vinden om in de veilige kring hun gedachten de vrije loop te laten. Het onderwerp van gesprek maakt echt niet uit. Ethische, ecologische of economische kwesties? Je staat versteld van de input van leerlingen. Zeker als praten wordt afgewisseld met tekenen, dichten en bewegen. Is ook nogal wat anders dan het gangbare schoolsysteem waarbij alles vooraf vast staat. Konden we maar elke dag zo leren, verzucht menig leerling dan ook. Vrij en kritisch denken, ontdekken en doen. Kan iedereen wel een lesje in gebruiken, toch.
  • 6. Maakonderwijs – Procesgericht maakonderwijs door Francesca Heijnis – OB/MB/BB
    6. Maakonderwijs – Procesgericht maakonderwijs door Francesca Heijnis – OB/MB/BB

    6. Maakonderwijs – Procesgericht maakonderwijs door Francesca Heijnis – OB/MB/BB

    Voor veel scholen is maakonderwijs de invulling van het werken met de 21st century skills. We hebben dit vorm gegeven in een workshop procesgericht maakonderwijs. In deze creatieve workshops combineren we kunst met techniek en wetenschap. Tijdens deze workshop komen leerkrachten in aanraking met nieuwe manieren van ontdekken, waarbij we ze op een natuurlijke manier eigen laten worden met het proces van ontwerpgericht denken. Opdrachten binnen het maakonderwijs verschillen op een cruciaal punt van standaardopdrachten. Bij maakonderwijs gaat het niet om dat ene juiste antwoord. Het gaat om het proces dat ze doormaken, de experimenten die ze doen. Welk eindproduct dat dan geeft maakt niet uit, de waardering zit in het proces. Mislukken bestaat niet. Leerlingen leren letterlijk door te doen. Het interessante is dat ook leerlingen dit zo ervaren, ze voelen zich veel meer eigenaar van het proces wat de intrinsieke motivatie van de leerlingen bevorderd.
  • 7. Maakonderwijs – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB
    7. Maakonderwijs – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB

    7. Maakonderwijs – Gamification door Nikita van den Hazel – OB/MB/BB

    Gamification draait om het toevoegen van spelelementen aan onderwijs. Aansluiting op de belevingswereld van de leerling gaat verder dan een specifiek thema. Games, of spellen, zijn daar een groot onderdeel van. Er is vaak niks leukers dan spelen, spelenderwijs leer je en de intrinsieke motivatie komt er vanzelf bij kijken. Maar hoe bied je dit aan? Bij gamification ontdek je welke mogelijkheden er zijn in het toevoegen van spelelementen in jouw lessen. Het is vaak laagdrempeliger dan verwacht en je hoeft er geen gamer of computer genie voor te zijn. De workshop wordt aangeboden door Nikita van den Hazel. Afgestudeerd van het HKU met een specialisatie in ludodidactiek focus zij zich op spel in onderwijs. De fascinatie ligt in het herkennen van de effectiviteit van spellen om de aandacht vast te houden en spelers informatie aan te leren om een spel te kunnen spelen. Complexe spellen als Dungeons and Dragens nemen onnoemlijk veel informatie met zich mee die de spelers moeiteloos kunnen opnoemen. De visie is om dit effect over te hevelen naar onderwijs. Het doel, samen leren verslavend maken.
  • 8. Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier (ronde 2/3) en Ninya de Wever (ronde 1) – OB/MB/BB
    8. Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier (ronde 2/3) en Ninya de Wever (ronde 1) – OB/MB/BB

    8. Muziek – Spelen met de ukelele door Gabriella Munier (ronde 2/3) en Ninya de Wever (ronde 1) – OB/MB/BB

    Wil je liedjes in de klas begeleiden op een instrument, maar weet je niet welke? De ukelele is een leuk, klein en betaalbaar instrument waarmee je met een paar grepen al een aantal liedjes kan begeleiden. Tijdens de workshop zingen en spelen we verschillende liedjes die je daarna direct in je eigen de klas kan naspelen. In iedere workshop komen liedjes voor een bepaalde bouw aanbod, dus onder- midden- en bovenbouw. Naast liedjes uit verschillende landen, zoals ‘Kye kye kule’ (Afrika), ‘Une poquito cantas’ (Zuid-Amerika) en ‘Ik ben een dinosaurus’ komt ook nieuw zelf gecomponeerd repertoire aanbod.
  • 9. Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti – MB/BB
    9. Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti – MB/BB

    9. Muziek – Bodypercussie NOW! door Romeo Cimarosti – MB/BB

    Even lekker bewegen met elkaar na de rekenles? Of wil je graag eens op een andere manier je dag starten in de klas? Ben je benieuwd hoe je bodypercussie kan gebruiken om een lied te begeleiden of een klassiek muziekstuk of de nieuwste pophit? De onderwerpen komen aan bod tijdens de workshop Bodypercussie van rasmuzikant én muziekdocent Romeo Cimarosti. Tijdens de workshop ga je aan de slag met je eigen lijf. Je ontdekt de verschillende creatieve mogelijkheden en geluiden die je kunt gebruiken om zelf bodypercussies te maken en is er aandacht hoe jij dit kan overdragen naar je klas. Romeo geeft muziekles op verschillende basisscholen in Beverwijk. Hij werkt als drumdocent en is veelzijdig uitvoerend muzikant (Extended, Electric Tribe). Zijn passie voor muziek zorgt altijd voor een bijzondere mix tussen energie, aandacht en plezier.
  • 10. Muziek – De instrumentenkist door Iris Steiner – OB/MB/BB ronde 1 & 2
    10. Muziek – De instrumentenkist door Iris Steiner – OB/MB/BB ronde 1 & 2

    10. Muziek – De instrumentenkist door Iris Steiner – OB/MB/BB ronde 1 & 2

    Aan de slag met verschillende instrumenten in de klas. Schudeitjes, trommels, stokken, een paar triangels, twee woodblocks, een rasp, één handtrom, wat handbellen en een verdwaalde kazoo of fluit. Het basispakket instrumenten op scholen wordt wekelijks gebruikt door de muziekdocent op school en geeft vaak extra sfeer en geluid tijdens verjaardagen en vieringen in de klas. Maar hoe kun je al deze verschillende instrumenten nog meer gebruiken tijdens een eigen les of activiteit zonder dat iedereen hetzelfde ritme speelt? Tijdens deze workshop ga je aan de slag met de verschillende instrumenten uit het basispakket op de scholen en krijg je tools en inspiratie om hiermee zelf aan de slag te gaan. We gaan werken met verschillende instrumentengroepen, activerende- en compositie opdrachten, grafische notaties en begeleidingspartijen.
  • 11. Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner – OB/MB/BB (ronde 3)
    11. Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner – OB/MB/BB (ronde 3)

    11. Muziek – ChordBuddy door Iris Steiner – OB/MB/BB (ronde 3)

    Voor het speciaal onderwijs ontwikkelde TOONZETTERS i.o.v. het Centrum voor de Kunsten Beverwijk een lessenserie waarbij de ChordBuddy centraal staat. De ChordBuddy is een hulpstuk voor de gitaar waarmee je stapsgewijs en laagdrempelig gitaar leert gitaar spelen. Tijdens de workshop die alleen in ronde 3 aangeboden wordt, gaan we actief aan de slag met de ontwikkelde lesmaterialen: een ‘toolbox’ met lesbrieven, instructievideo’s, grafische partituren en play-a-longs. En we gaan natuurlijk actief aan de slag met de gitaar mét ChordBuddy en worden de ervaringen uit de eigen lespraktijk rondom het begeleiden van het proces in de klas, de randvoorwaarden en de tips en tricks gedeeld. Wil je laagdrempelig aan de slag gaan met de gitaar in de klas? Meer met instrumenten doen het speciaal onderwijs of gewoon zelf gitaar leren spelen en liedjes begeleiden? Kom dan naar deze workshop en maak kennis met de ChordBuddy.

 

Tarieven

 Voor de scholen uit Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen 

  • € 300,- per school (tot 15 deelnemers)
  • € 450,- per school (vanaf 15 deelnemers) 

Partners

Cultuurhuis
Logo CvdK RG Pos Groot
Logo Toonbeeld
Logo Kunstform


Nieuws Uitgelicht:

  • Theatermakers gezocht voor Theater na de Dam 2024

    22 februari 2024
    Is theater je lust en je leven en hou je van mooie verhalen? Dit is je kans! Wij zoeken jou! Jongerenvoorstelling Sinds 2012 presenteert Theater Na de Dam jongerenvoorstellingen die op 4 mei in het hele land tegelijk gespeeld worden en zo de nationale dodenherdenking extra betekenis gev...
  • Kunst door de Brievenbus

    02 december 2022
    Speciaal voor ouderen die thuis graag creatief bezig zijn Bij Kunst door de Brievenbus krijg je iedere 14 dagen een tekenopdracht thuisgestuurd. Deze opdrachten zijn te maken met pen, potlood of ander creatief materiaal dat je van ons krijgt. Je kunt de opdrachten alleen doen of samen met een ma...