Muziek

ChordBuddy project

CODE: ABC68CB

Schooltype:

Speciaal Onderwijs

Lesvorm:

Lessenseries

Groep:

Groep 6, Groep 7, Groep 8
Muziek
Kennen jullie de ChordBuddy al? Met de ChordBuddy kun je stapsgewijs gitaar leren spelen. Dit hulpstuk klik je eenvoudig op de gitaar en kun je gemakkelijk 4 akkoorden spelen.

ChordBuddy project

In dit project staan de 4 play-a-longs centraal en wordt er stapsgewijs toegewerkt aan het meespelen, ‘het uitvoeren’, van de play-a-long. Naast de lesbrieven heeft Toonzetters instructievideo’s gemaakt voor de ChordBuddy en EXTRA ‘spin-off’ lessen en energieke werkvormen ontwikkeld. Ook zijn we zelf de klas in gedoken en het project fysiek én ONLINE uitgevoerd tijdens de lockdown met véél creativiteit! We geven vooraf een TRAINING aan de groepsleerkrachten zodat scholen zelfstandig met dit project aan de slag kunnen gaan.

Praktische info

  • Code
    ABC68CB
  • Vakgebied
    Muziek
  • Schooltype
    Speciaal Onderwijs
  • Voor
    Groep 6, Groep 7, Groep 8
  • Lesvorm
    Lessenseries
  • Aantal lessen
    4
  • Lestype
    Groepsleerkracht
  • Locatie
    Klaslokaal

Prijs

  • Je kunt als groepsleerkracht deze les vrij gebruiken
  • Training ChordBuddy voor groepsleerkrachten
    € 80,00
  • Wil je voor je klas toch een les van een vakdocent? Prijs per groep
    € 62,50
  • Reiskosten per lesdag
    € 12,50
  • Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:


Lesbenodigdheden

Voor het ChordBuddy project heb je nodig:
  • akoestische gitaar (klassiek)
  • ChordBuddy

Vakdocenten

Iris Steiner

In beweging! Ze was nog maar net drie jaar toen ze al vioolles kreeg. Het bleek niet het enige instrument dat haar bij de lurven greep. Altviool, piano, gitaar, accordeon en contrabas volgden. Hoezeer ze ook verrukt raakte van elk afzonderlijk instrument, het ging Iris Steiner vooral om het samen spelen, het liefst in een symfonieorkest. ‘Je eigen partij spelen en toch een eenheid vormen: je weet niet wat je meemaakt. Het geeft iedereen het gevoel compleet te zijn.’
Lees meer
Het was Iris al heel jong duidelijk dat muziek nooit meer uit haar leven zou verdwijnen. Ze koos voor de studie muziektherapie en werd muziekdocent. En wat voor een: een enthousiaste en energieke muziekdocent! Eentje die de boel in beweging brengt, letterlijk en figuurlijk. Eentje die kinderen van alle leeftijden over de drempel helpt om los te gaan, die hen nieuwsgierig weet te maken en hun gêne leert te overwinnen. Een docent kortom die iedereen ‘aan’ zet.

Ninya de Wever

Feest voor de hele klas! Ooit kreeg Ninya zelf bijzonder inspirerende muzieklessen op de basisschool. ‘We zongen alsof ons leven ervan afhing, mochten alle instrumenten uitproberen, en we traden op!’ Ze stuiterde van enthousiasme en was niet te houden. ‘Het is lastig uit te leggen, maar ik geloof net als Pythagoras in de helende werking van muziek. Muziek is overal, speelt een belangrijke in rol in het culturele en sociale leven, roept herinneringen op, tekent de tijdgeest, en bindt mensen!
Lees meer
Over vervoering gesproken, Ninya heeft zich na haar conservatoriumopleiding geheel en al toegelegd op cultuureducatie in het basisonderwijs. Behalve docent Muziek en schrijver van een lijvige handleiding voor muzieklessen voor vakdocenten in het basisonderwijs, is zij tevens projectleider van het ABC Cultuurprogramma dat het Centrum voor de Kunsten Beverwijk op basisscholen in de regio verzorgt. ‘ABC heeft kinderen zó veel te bieden. Neem zingen. Behalve dat samen zingen veel plezier oplevert, ontwikkelt het de creativiteit. Je leert luisteren (de basis van taal en communicatie), je werkt aan sociale vaardigheden, en je oefent je presentatie. Hoe belangrijk is dat niet vandaag de dag?! Door ABC Cultuur kan iedere leerling zich ontplooien, onafhankelijk van de financiële armslag en het animo van de ouders.’ Regelmatig denkt ze nog terug aan die inspirerende muziekjuf op de basisschool, die bij haar het vuurtje aanstak. Niet zo gek dat ook zij nu alles uit de kast haalt om haar leerlingen dezelfde vervoering te laten ervaren. Laat het feest maar beginnen!

Uitleg over het lesprogramma

Voor het ChordBuddy project ging Toonzetters op zoek naar 4 tijdloze (pop)songs voor de bovenbouw van het speciaal onderwijs. Songs die met veel plezier worden gezongen, voor energie in de klas zorgen én die maar uit 4 akkoorden bestaan. Na heel wat speur-, luister en uitprobeerwerk koos Toonzetters voor: • I’m a Believer – The Monkees,  • Mama don’t allow – uitvoering door The Jive Acces Skiffle Combo, • Way hay and up she rises (also known as ‘Drunken Sailor’) – uitvoering door The Irish Rovers en • Hey Ya! van Outkast!
MUSICATION maakte bij elk lied een toffe play-along video voor boomwhackers, stokken of bodypercussie én ChordBuddy!

Lesdoelen

Lesmateriaal

VOLGT


Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk is een inspirerende, levendige en veilige plek waar jong én oud de fantasie de vrije loop mag laten om deze op een niet-alledaagse wijze te vertalen in beeld, dans, theater of muziek. Dat doet wat met een mens. Zijn horizon wordt breder, zijn zelfvertrouwen groeit, het creatief vermogen gesterkt en het kritisch denken gestimuleerd. Spelenderwijs.

Legal

Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk heeft de ANBI status. In de praktijk betekent dit dat wij geen erf- of schenkbelasting hoeven te betalen over giften die wij krijgen. Daarnaast heeft de schenker ook een belastingvoordeel over zijn gift.
© Centrum voor de Kunsten Beverwijk All rights reserved. Powered by smackitcreations.com.