Naar Opa
CODE: ABC34B
Schooltype:
Lesvorm:
Groep:
Naar Opa

Bezoek
Praktische info
-
CodeABC34B
-
VakgebiedBeeldend
-
SchooltypeBasisschool
-
VoorGroep 3, Groep 4
-
LesvormLessenseries
-
Aantal lessen12
-
LestypeCo-Teaching
-
Lesduur in minuten60
-
Toelichting6 lessen vakdocent - 6 lessen groepsleerkracht
-
Lesdag en tijdin overleg
-
LocatieKlaslokaal
Prijs
-
Lessen per groep€ 450,00
-
Materiaalkosten per leerling€ 5,00
-
MINIMAAL 2 GROEPEN PER SCHOOL
-
Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:
-
Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit
Vakdocenten
Nog geen docenten
Uitleg over het lesprogramma
In de lessen gaan de kinderen net als Harlekijn en Columbina op reis. Niet in het echt maar in hun fantasie. Via een dwaalspoor van verf wordt de weg bepaald, waarin groene vlekken bomen worden en rode strepen de zonsondergang. De leerlingen gaan met verschillende beeldende invalshoeken aan de slag zoals ruimtelijk construeren met klei en afvalmateriaal. Het eindproduct is een pixalatiefilm waarin de kinderen in hun zelf geconstrueerde trein hun reis door deze module heen aan het publiek laten zien.
Een kleine greep uit het aanbod van deze abc-module:
- Experimenteren met open en dichte ruimtes van klei
- Kennismaken met perspectief
- Het creëren van een greenscreen pixalatiefilm
Stap 1
De reis van de leerlingen wordt aan het toeval overgelaten. Een knikker met verschillende kleuren verf rolt in een schoenendoos op het schilderdoek. De basis wordt zo gelegd, waarbij de leerlingen met een satéprikker nog details in kunnen krassen.
Stap 2
De leerlingen stoppen al hun herinneringen en belevingen in een zelfgemaakte schatkist van klei. Er wordt uitgelegd hoe de leerlingen een open vorm van klei kunnen maken waarbij gewerkt wordt met echte klei attributen. Net als echte schatkisten worden de kisten van de leerlingen later in de module goud geschilderd.
Stap 3
De leerlingen gaan hun eigen hut bouwen. Net als echte architecten wordt er eerst een schets gemaakt, waarbij alle materialen worden benoemd. Vanuit de klei ontstaat er een hut van stokjes, stof en bladeren.
Stap 4
De leerlingen maken samen met de docent een pixalatiefilm. Er wordt uitgelegd hoe het kan dat sommige handelingen van henzelf niet op de foto komen en dat ze opeens zomaar in de film ‘verdwijnen’. De leerlingen creëren in deze film hun eigen trein, die bij de eindpresentatie op het treinstation getoond kan worden.
Lesdoelen
Doel | Omschrijving | Toelichting |
---|---|---|
Les 1 & 2 | De leerlingen maken een schilderij gebaseerd op toeval.
Doelen:
• Kleurnuances en kleurcontrasten; de leerlingen zien wat er gebeurd wanneer kleuren met elkaar vermengen en/of naast elkaar op het doek staan.
• Gevoelswaarden van kleuren; leerlingen ontdekken hoe abstract een stad, platteland, lucht en/of zon ontstaat.
• Lijnen als textuur; het gebruik van fantasie
• Tekenen met houten stokje. | • 30 schoenendozen;
• Veel knikkers;
• Transparante schoolverf; rood/geel/blauw/lichtgroe n;
• Satéstokjes;
• Kranten om tafel mee af te dekken;
• 30 verfschorten;
• Grote plastic bak om knikkers met verf in op te vangen. |
Les 3, 4 & 9 | De leerlingen maken een omsloten ruimte in klei (schatkist)
Doelen:
• Textuur; de leerlingen brengen textuur als afdruk aan in klei.
• De leerlingen leren kleitechnieken en met kleigereedschap te werken;
• Vormherkenning; leerlingen kennen verschillende vormsoorten; kubus, cilinder, piramide, kegel. | Voor les 3-4
• Afsluitbare plastic bakken (Griekse yoghurt bijvoorbeeld);
• Kwasten voor klei lijm;
• Azijn;
• Groffe witte chamotte;
• Kleiattributen, uithollertjes,stompe schilmesjes etc.;
• Werkplaten (bij de kleuters?);
• Plasticzakjes ter verkoming van uitdroging;
• Cocktailprikkers voor de namen;
• Knikkers veel.
Voor les 9
• 30 kwasten niet te groot;
• Krantenpapier om tafels af te dekken;
• Verfschorten;
• Eierdozen om verf in te doen
• Schoolverf goud, zilver en brons;
• De gebakken schatkisten;
• Wc papier en 5 bakken voor water om kwasten
af te spoelen. |
Les 5 & 6 | De leerlingen maken een collage van een landschap.
Doelen:
• Perspectief: leerlingen kennen de grondlijn, grootteverschil van figuren en objecten (vooraan groot, achteraan kleiner).
• Collages; leerlingen maken van verschillende soorten papier, waaronder ook bedrukt papier een collage. | • PowerPoint;
• Mooi collage papier, oud behangpapier, gekleurd papier;
• Tekenpapier:
• Lijm;
• Scharen;
• Potloden. |
Les 7 & 8 | De leerlingen maken hun eigen hut naar aanleiding van een schetsontwerp.
Doelen:
• 3-dimensionaal construeren; de leerlingen verbinden /construeren de hut met tape, ijzerdraad | • PowerPoint;
• A4 papier ontwerpen hut;
• Potloden en kleurpotloden;
• Grijze rivierklei voor bodem;
• Kleisnijder;
• Kleine dunne takken, kleine platte stukjes hout;
• Papieren plakband;
• Diverse lapjes;
• Sateprikkers
• Zeer dun ijzerdraad;
• Lijmpistool;
• Scharen;
• Lijmstaafjes. |
Les 10, 11 & 12 | De leerlingen maken met de vakdocent een pixelatiefilm en begrijpen hoe het werkt. Ze begrijpen dat er foto’s gemaakt worden en sommige handelingen van henzelf niet op de foto komen en dat ze dan bijvoorbeeld opeens verdwijnen.
Doelen:
• Werken met digitale media, digitale foto’s maken;
• Leerlingen bedenken klassikaal ook eigen ideeën en dan kijk ik of het toepasbaar is;
• Werken met green screen om leerlingen in een trein te krijgen;
• De leerlingen reflecteren op hun eigen werk d.m.v. een expositie van de film op het station of in de trein. | • Pixelatiefilm inleiding digiboard, verbinding met YouTube;
• Eigen digitale camera;
• Eigen statief;
• Groene of blauwe grote lappen stof;
• Eigen MacBookPro om film te editen en op YouTube te zetten. |