Beeldend

Naar Opa

CODE: ABC34B

Schooltype:

Basisschool

Lesvorm:

Lessenseries

Groep:

Groep 3, Groep 4
Beeldend
Hoe vangen we beweging en snelheid in beeld? In deze lessenserie leer je wat je niet had kunnen bedenken.

Naar Opa

Zie je dat? Harlekijn, Columbina en Pierrot mogen zelf met de trein naar opa. Ze verlaten de stad en dat biedt hen een heel nieuwe kijk op hun thuisland. Als de trein met een noodvaart langs dorpjes en weilanden zoeft en het trio door hun ooghaartjes door de ramen tuurt, lijkt de omgeving zowaar op een schilderij… Kom achter je telefoon of tablet vandaan en zie al het moois om je heen. Wie de tijd neemt om te kijken, góed te kijken, verruimt z’n blik. Die beziet de zaken in perspectief en voedt z’n fantasie. Tenminste, dat geldt voor de ABC cultuurlessen Beeldend waarin de vakdocent de leerlingen uitdaagt, stimuleert en enthousiasmeert. Het thema reizen heeft alles in zich om tot verrassende resultaten te komen. Met veel verschillende materialen, klei, hout, verf, papier, digitale middelen, worden evenzoveel technieken toegepast: schilderen, boetseren, construeren, collages maken, textuur aanbrengen, zowel in de vrije als in de besloten ruimte. Spelenderwijs worden ernstige onderwerpen als reflectie, samenwerken en discipline op lichtvoetige wijze behandeld. Dat dat z’n vruchten afwerpt is te zien in de spectaculaire eindexpo.

Bezoek

Treinreis naar Uitgeest of Santpoort Alleen voor avontuurlijke leerkrachten en hun klas!

Praktische info

  • Code
    ABC34B
  • Vakgebied
    Beeldend
  • Schooltype
    Basisschool
  • Voor
    Groep 3, Groep 4
  • Lesvorm
    Lessenseries
  • Aantal lessen
    12
  • Lestype
    Co-Teaching
  • Lesduur in minuten
    60
  • Toelichting
    6 lessen vakdocent - 6 lessen groepsleerkracht
  • Lesdag en tijd
    in overleg
  • Locatie
    Klaslokaal

Prijs

  • Lessen per groep
    € 450,00
  • Materiaalkosten per leerling
    € 5,00
  • MINIMAAL 2 GROEPEN PER SCHOOL

Vakdocenten

Nog geen docenten

Nog geen docenten bekend voor dit lesprogramma

Uitleg over het lesprogramma

In de lessen gaan de kinderen net als Harlekijn en Columbina op reis. Niet in het echt maar in hun fantasie. Via een dwaalspoor van verf wordt de weg bepaald, waarin groene vlekken bomen worden en rode strepen de zonsondergang. De leerlingen gaan met verschillende beeldende invalshoeken aan de slag zoals ruimtelijk construeren met klei en afvalmateriaal. Het eindproduct is een pixalatiefilm waarin de kinderen in hun zelf geconstrueerde trein hun reis door deze module heen aan het publiek laten zien.

Een kleine greep uit het aanbod van deze abc-module:

  • Experimenteren met open en dichte ruimtes van klei
  • Kennismaken met perspectief
  • Het creëren van een greenscreen pixalatiefilm

Stap 1         
De reis van de leerlingen wordt aan het toeval overgelaten. Een knikker met verschillende kleuren verf rolt in een schoenendoos op het schilderdoek. De basis wordt zo gelegd, waarbij de leerlingen met een satéprikker nog details in kunnen krassen.

Stap 2         
De leerlingen stoppen al hun herinneringen en belevingen in een zelfgemaakte schatkist van klei. Er wordt uitgelegd hoe de leerlingen een open vorm van klei kunnen maken waarbij gewerkt wordt met echte klei attributen. Net als echte schatkisten worden de kisten van de leerlingen later in de module goud geschilderd.

Stap 3         
De leerlingen gaan hun eigen hut bouwen. Net als echte architecten wordt er eerst een schets gemaakt, waarbij alle materialen worden benoemd. Vanuit de klei ontstaat er een hut van stokjes, stof en bladeren.

Stap 4         
De leerlingen maken samen met de docent een pixalatiefilm. Er wordt uitgelegd hoe het kan dat sommige handelingen van henzelf niet op de foto komen en dat ze opeens zomaar in de film ‘verdwijnen’. De leerlingen creëren in deze film hun eigen trein, die bij de eindpresentatie op het treinstation getoond kan worden.

Lesdoelen

DoelOmschrijvingToelichting
Les 1 & 2
De leerlingen maken een schilderij gebaseerd op toeval. Doelen: • Kleurnuances en kleurcontrasten; de leerlingen zien wat er gebeurd wanneer kleuren met elkaar vermengen en/of naast elkaar op het doek staan. • Gevoelswaarden van kleuren; leerlingen ontdekken hoe abstract een stad, platteland, lucht en/of zon ontstaat. • Lijnen als textuur; het gebruik van fantasie • Tekenen met houten stokje.
• 30 schoenendozen; • Veel knikkers; • Transparante schoolverf; rood/geel/blauw/lichtgroe n; • Satéstokjes; • Kranten om tafel mee af te dekken; • 30 verfschorten; • Grote plastic bak om knikkers met verf in op te vangen.
Les 3, 4 & 9
De leerlingen maken een omsloten ruimte in klei (schatkist) Doelen: • Textuur; de leerlingen brengen textuur als afdruk aan in klei. • De leerlingen leren kleitechnieken en met kleigereedschap te werken; • Vormherkenning; leerlingen kennen verschillende vormsoorten; kubus, cilinder, piramide, kegel.
Voor les 3-4 • Afsluitbare plastic bakken (Griekse yoghurt bijvoorbeeld); • Kwasten voor klei lijm; • Azijn; • Groffe witte chamotte; • Kleiattributen, uithollertjes,stompe schilmesjes etc.; • Werkplaten (bij de kleuters?); • Plasticzakjes ter verkoming van uitdroging; • Cocktailprikkers voor de namen; • Knikkers veel. Voor les 9 • 30 kwasten niet te groot; • Krantenpapier om tafels af te dekken; • Verfschorten; • Eierdozen om verf in te doen • Schoolverf goud, zilver en brons; • De gebakken schatkisten; • Wc papier en 5 bakken voor water om kwasten af te spoelen.
Les 5 & 6
De leerlingen maken een collage van een landschap. Doelen: • Perspectief: leerlingen kennen de grondlijn, grootteverschil van figuren en objecten (vooraan groot, achteraan kleiner). • Collages; leerlingen maken van verschillende soorten papier, waaronder ook bedrukt papier een collage.
• PowerPoint; • Mooi collage papier, oud behangpapier, gekleurd papier; • Tekenpapier: • Lijm; • Scharen; • Potloden.
Les 7 & 8
De leerlingen maken hun eigen hut naar aanleiding van een schetsontwerp. Doelen: • 3-dimensionaal construeren; de leerlingen verbinden /construeren de hut met tape, ijzerdraad
• PowerPoint; • A4 papier ontwerpen hut; • Potloden en kleurpotloden; • Grijze rivierklei voor bodem; • Kleisnijder; • Kleine dunne takken, kleine platte stukjes hout; • Papieren plakband; • Diverse lapjes; • Sateprikkers • Zeer dun ijzerdraad; • Lijmpistool; • Scharen; • Lijmstaafjes.
Les 10, 11 & 12
De leerlingen maken met de vakdocent een pixelatiefilm en begrijpen hoe het werkt. Ze begrijpen dat er foto’s gemaakt worden en sommige handelingen van henzelf niet op de foto komen en dat ze dan bijvoorbeeld opeens verdwijnen. Doelen: • Werken met digitale media, digitale foto’s maken; • Leerlingen bedenken klassikaal ook eigen ideeën en dan kijk ik of het toepasbaar is; • Werken met green screen om leerlingen in een trein te krijgen; • De leerlingen reflecteren op hun eigen werk d.m.v. een expositie van de film op het station of in de trein.
• Pixelatiefilm inleiding digiboard, verbinding met YouTube; • Eigen digitale camera; • Eigen statief; • Groene of blauwe grote lappen stof; • Eigen MacBookPro om film te editen en op YouTube te zetten.

Lesmateriaal

PDF Attachments

Naar Opa - beeldoverzicht

Naar Opa - voorleesverhaal


Stella van Lieshout, verhaal - Tjarko van der Pol, illustraties

Naar Opa - prentenboek

Audio

Naar Opa - audioverhaal


Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk is een inspirerende, levendige en veilige plek waar jong én oud de fantasie de vrije loop mag laten om deze op een niet-alledaagse wijze te vertalen in beeld, dans, theater of muziek. Dat doet wat met een mens. Zijn horizon wordt breder, zijn zelfvertrouwen groeit, het creatief vermogen gesterkt en het kritisch denken gestimuleerd. Spelenderwijs.

Legal

Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk heeft de ANBI status. In de praktijk betekent dit dat wij geen erf- of schenkbelasting hoeven te betalen over giften die wij krijgen. Daarnaast heeft de schenker ook een belastingvoordeel over zijn gift.
© Centrum voor de Kunsten Beverwijk All rights reserved. Powered by smackitcreations.com.