Beeldend

De Vuurtoren

CODE: ABC56B

Schooltype:

Basisschool

Lesvorm:

Lessenseries

Groep:

Groep 5, Groep 6
Beeldend
Beeldtaal is hot, maar vraagt om kritisch leren kijken. Vanuit allerlei perspectieven. Heb je je hele leven iets aan.

De Vuurtoren

Bekijk de wereld ‘ns van bovenaf, en van opzij, onderzoek de verhouding van het ene gebouw ten opzichte van het andere, maak mooie nieuwe dingen van spullen die we anders weg zouden gooien, en denk na over mogelijke constructies. Bedenk het maar, doe het maar, experimenteer er maar op los. De module Beeldend is grenzeloos. De fantasie kan volledig vrijuit, want alles kan en alles mag. Juist door die geboden vrijheid binnen het thema, door gerichte aandacht en prikkelende vraagstellingen gaat de hele klas helemaal op in het werk, intensief, enthousiast en bovenal met bijzonder verrassende resultaten. Tussen neus en lippen door zijn begrippen als perspectief, materiaalkeuze, textuur en constructiemogelijkheden aan de orde geweest. Zo leuk kan leren zijn.

Bezoek

We bezoeken Beeldenpark Een Zee van Staal in Wijk aan Zee

Afsluiting

Het bezoek aan Zee van Staal is tegelijk de afsluiting.

Praktische info

  • Code
    ABC56B
  • Vakgebied
    Beeldend
  • Schooltype
    Basisschool
  • Voor
    Groep 5, Groep 6
  • Lesvorm
    Lessenseries
  • Aantal lessen
    12
  • Lestype
    Co-Teaching
  • Lesduur in minuten
    60
  • Toelichting
    6 lessen vakdocent, 6 lessen groepsleerkracht
  • Lesdag en tijd
    in overleg
  • Locatie
    Klaslokaal

Prijs

  • Lessen per groep
    € 450,00
  • Materiaalkosten per leerling
    € 5,00
  • Bezoek Een Zee van Staal per groep
    € 75,00

Vakdocenten

Nikki Kröder

Alle fantasieën doen ertoe Geen twijfel mogelijk. Nikki Kröder gaat na de middelbare school naar de kunstacademie. Tsja, als je als kleuter zelfs op een bloedhete zomerdag voor je strandhuisje zit te schilderen, dan kunnen we toch echt wel van een hartstocht spreken. Een stel cultuurminnende ouders die haar overal mee naar toe namen, hielp dat vuurtje alleen maar aanwakkeren. Maar ze wilde ook ‘juf’ worden, omdat ze de onbevangenheid van jonge kinderen zo bewondert. Niets is hen te dol, ze proberen continu van alles uit, precies zoals Nikki dat zelf dagelijks ervaart. Het werd dus de Academie voor Beeldende Vorming aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Nikki werd zelfstandig kunstenaar én docent. Supercombinatie.
Lees meer
Dromen. Eindeloos fantaseren. Open staan voor nieuwe dingen. Helemaal in het moment zitten. Het levert je een enorme schat aan ideeën en mogelijkheden op. Gratis en voor niets. Maar wanneer doe je dat nog als volwassene? Vaak gaan mensen ervoor op cursus. Kinderen niet, die doen dat gewoon tussen alle bedrijven door. Uit zichzelf en vanzelf. Die weten intuïtief dat dat ze verder brengt. Nikki geeft haar leerlingen alle ruimte om hun verbeeldingskracht een tikkie dieper aan te spreken. Echt álle ruimte, want niets is te gek en het mooie is dat alles wat je verzint onder haar leiding ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden. Kwestie van proberen (lees: durven), van nog een keer proberen (lees: doorzetten) en van hulp vragen (lees: samenwerken). Ondertussen ontdek je dat je wel degelijk ergens goed in bent (zelfvertrouwen), en dat er veel meer vormen en technieken bestaan om je idee uit te voeren (creatief denken). Ondertussen word je steeds enthousiaster en kan je niet wachten om jouw creatie op een zo extravagant mogelijke manier te presenteren. Iedere keer weer ziet Nikki het gebeuren: Ze groeien. En gloeien. Van trots. Als dat geen topervaring is….

Uitleg over het lesprogramma

In de lessen gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld met als leidraad verschillende gezichtspunten. Vanuit vogelperspectief wordt er neergekeken op de stad, waarbij de huizen zo klein zijn als onze pink. Vanuit kikkerperspectief wordt er vanaf onder gekeken naar de grote massieve betonblokken waaruit een stad is opgebouwd. In de 12 abc-lessen die zowel door de groepsdocent als de vakdocent worden gegeven maken de kinderen kennis met allerlei constructiemogelijkheden van alledaagse (afval)materialen in hun omgeving.

Een kleine greep uit het aanbod van deze abc-module:

-        Bezoek aan de beeldentuin ‘Zee van staal’

-        Experiment met een zelfgemaakt schaduwspel

-        Uitleg verbindingen maken met verschillende materialen

-        Kennismaking met perspectief

Stap 1        
Om een goed beeld te krijgen van waar en hoe we wonen gaan de leerlingen op onderzoek uit in de bosatlas. Met elkaar maken we alle werelddelen van papier die vervolgens driedimensionaal worden beplakt met (afval)materialen.

Stap 2        
Iedereen kiest een plek uit op de wereldkaart waar zijn vuurtoren staat. Vanuit een verrekijker wordt er naar beneden gekeken en maken de leerlingen een tekening van wat ze zien (vogelperspectief). De tekening is de schets voor een maquette van klei en oase.

Stap 3        
Een vuurtoren bestaat uit een skelet. Dit is de binnenkant van een vuurtoren, wat de stevigheid geeft om het hoog te bouwen. De leerlingen gaan onderzoeken of het mogelijk is een vuurtoren te bouwen die zo hoog is dat ze de hele wereld kunnen zien. Papier en schilder tape is de basis van deze constructie.

Stap 4        
Vanuit de vuurtoren is met ondergaande zon de skyline van de stad te zien. De leerlingen gaan hun eigen fantasiestad maken met behulp van verschillende (rest)materialen en een lichtbron. Er ontstaat een skyline, die door de leerlingen wordt gefotografeerd.

Stap 5        
Er wordt een bezoek gebracht aan beeldentuin ‘Een Zee van Staal’. De makers van deze beelden zijn kunstenaars uit allerlei verschillende landen in Europa. De leerlingen worden uitgedaagd om de kunstwerken te bekijken en te onderzoeken vanuit verschillende invalshoeken (perspectief, grootte, materiaalkeuze).

Stap 6        
In het verhaal wordt omschreven hoeveel plastic en restafval in het water drijft. Het plastic moet uit de natuur en de zee verdwijnen, daarom bedenken de leerlingen daar een oplossing voor. Met de ‘Een Zee van Staal’ als inspiratiebron wordt er met afvalmateriaal door de leerlingen een nieuw kunstwerk geconstrueerd die bij de eindexpositie tentoon wordt gesteld.

Lesdoelen

DoelOmschrijvingToelichting
Les 1 & 2
Introductie verhaal/Collage De leerlingen maken een visualisatie/collage van het door hun gekozen werelddeel en hoe zij denken dat het eruit ziet. Daarin wordt textuur aangebracht met verschillende materialen. Er wordt een compositie gemaakt van de wereld, bestaande uit de werelddelen van de leerlingen. • Tekenen op het platte vlak. • Aanbrengen van textuur op verschillende materialen • Compositie maken van de wereld waarbij rekening gehouden wordt met vorm en grootte. • Collages van verschillende soorten papier waaronder ook bedrukt papier • Onderwerpen uit wereldoriëntatie als inspiratiebron te gebruiken voor beeldend werk.
Materialen: Stevig A2 papier (200gr.), potloden, gummen, scharen, verzamelde materialen van leerlingen, collagelijm, scharen, gekleurd wol, gekleurd crêpe papier, gekleurd vloeipapier, gekleurde vouwblaadjes
Les 3 & 4
Vanuit een verrekijker wordt er gekeken naar de wereld en op papier in beeld gebracht. De leerlingen gaan vervolgens aan de slag met klei, en creëren hun eigen stad op een stuk oase.• Kennis maken met de basisprincipes van vogelperspectief en kikkerperspectief • Het verbeelden van een gerichte waarneming. • Tekening maken vanuit vogelperspectief.
Materialen: Werkblad 1 op A3 voor iedere leerling, potloden, gummen, kleurpotloden. cirkels oase met ∅ max 15cm,schoolklei/chamotte klei, canvas lappen, plastic mesjes, cocktailprikkers, plastic zakjes, potjes water, schilderstape.
Les 5 & 6
De leerlingen maken een ruimtelijke constructie van een vuurtoren. Dit doen de leerlingen doormiddel van het maken van miniaturen in klei waarbij textuur en vorm belangrijk is.• Gebruik van doorstekende ruimtelijke vormen • Experimenteren met vormen en constructies • Standpunt en horizon • Combineren van verschillende (rest)materialen.
Materialen: plastic zakjes met bewaarde klei, canvas lappen, plastic mesjes, cocktailprikkers, plastic zakjes, potjes water, schilderstape. groot pak gekleurd of wit A4 papier,witte papieren wegwerp bordjes, rollen schilderstape
Les 7 & 8
De leerlingen maken een skyline en een silhouet van een eigen fantasiestad op papier. Met afvalmaterialen wordt er vervolgens een driedimensionale skyline geconstrueerd. Met behulp van een zaklamp en een groot wit laken wordt er een silhouet gecreëerd en gefotografeerd. • Kennismaking met ruimte inrichten en daarbij rekening houden met maat. • Overlapping van objecten en figuren. • experiment met vormsoorten en compositie.
Materialen: A2 papier, potloden, linialen, scharen,prittstift, A3 zwart papier. witte lakens/kleden, felle zaklampen, scharen, schilderstape, sateprikkers, Fotocamera
Les 9 & 10
De rondleiding dient als inspiratie voor het beeldenproject van les 11 en 12 De klas brengt een bezoek aan de beeldentuin Een Zee Van Staal in Wijk aan Zee en krijgt daar een rondleiding. Onderliggende thema’s uit de module krijgen de nadruk: de wereld, perspectief en afval/plastic. • Op werk van anderen leren te reflecteren • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. • Beeldaspecten uit de module worden tijdens de rondleiding benadrukt: ruimtelijke constructie, vormsoorten, constructies, textuur, compositie en perspectief.
Materialen: lootjes met titels, schrijfpapier en pennen.
Les 11 & 12
De leerlingen maken een kunstwerk naar aanleiding van een gekozen Titel. De leerlingen gaan het kunstwerk ruimtelijk construeren. De leerlingen experimenteren hierbij met vormsoorten en restmaterialen. De leerlingen presenteren vervolgens hun kunstwerk tijdens de eind expositie.• Ruimtelijk construeren • Combineren van verschillende (rest)materialen. • Opbouw, ordening, evenwicht en betekenis • Inrichting van tentoonstelling (multimediapresentatie)
Materialen: (rest)materiaal, karton, papier, plastic, wc- rolletjes, sate prikkers, verpakkingen, scharen, lijmpistolen, lijmstaafjes,ductape, schildertape

Lesmateriaal

PDF Attachments

De Vuurtoren - beeldoverzicht

De Vuurtoren - voorleesverhaal


Stella van Lieshout, verhaal - Tjarko van der Pol, illustraties

De Vuurtoren - prentenboek

Audio

De Vuurtoren - audioverhaal


Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk is een inspirerende, levendige en veilige plek waar jong én oud de fantasie de vrije loop mag laten om deze op een niet-alledaagse wijze te vertalen in beeld, dans, theater of muziek. Dat doet wat met een mens. Zijn horizon wordt breder, zijn zelfvertrouwen groeit, het creatief vermogen gesterkt en het kritisch denken gestimuleerd. Spelenderwijs.

Legal

Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk heeft de ANBI status. In de praktijk betekent dit dat wij geen erf- of schenkbelasting hoeven te betalen over giften die wij krijgen. Daarnaast heeft de schenker ook een belastingvoordeel over zijn gift.
© Centrum voor de Kunsten Beverwijk All rights reserved. Powered by smackitcreations.com.