De Vuurtoren
CODE: ABC56B
Schooltype:
Lesvorm:
Groep:
De Vuurtoren
Afsluiting
Praktische info
-
CodeABC56B
-
VakgebiedBeeldend
-
SchooltypeBasisschool
-
VoorGroep 5, Groep 6
-
LesvormLessenseries
-
Aantal lessen12
-
LestypeCo-Teaching
-
Lesduur in minuten60
-
Toelichting6 lessen vakdocent, 6 lessen groepsleerkracht
-
Lesdag en tijdin overleg
-
LocatieKlaslokaal
Prijs
-
Lessen per groep€ 450,00
-
Materiaalkosten per leerling€ 5,00
-
Bezoek Een Zee van Staal per groep€ 75,00
-
Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:
-
Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit
Vakdocenten
Nikki Kröder
Uitleg over het lesprogramma
In de lessen gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld met als leidraad verschillende gezichtspunten. Vanuit vogelperspectief wordt er neergekeken op de stad, waarbij de huizen zo klein zijn als onze pink. Vanuit kikkerperspectief wordt er vanaf onder gekeken naar de grote massieve betonblokken waaruit een stad is opgebouwd. In de 12 abc-lessen die zowel door de groepsdocent als de vakdocent worden gegeven maken de kinderen kennis met allerlei constructiemogelijkheden van alledaagse (afval)materialen in hun omgeving.
Een kleine greep uit het aanbod van deze abc-module:
- Bezoek aan de beeldentuin ‘Zee van staal’
- Experiment met een zelfgemaakt schaduwspel
- Uitleg verbindingen maken met verschillende materialen
- Kennismaking met perspectief
Stap 1
Om een goed beeld te krijgen van waar en hoe we wonen gaan de leerlingen op onderzoek uit in de bosatlas. Met elkaar maken we alle werelddelen van papier die vervolgens driedimensionaal worden beplakt met (afval)materialen.
Stap 2
Iedereen kiest een plek uit op de wereldkaart waar zijn vuurtoren staat. Vanuit een verrekijker wordt er naar beneden gekeken en maken de leerlingen een tekening van wat ze zien (vogelperspectief). De tekening is de schets voor een maquette van klei en oase.
Stap 3
Een vuurtoren bestaat uit een skelet. Dit is de binnenkant van een vuurtoren, wat de stevigheid geeft om het hoog te bouwen. De leerlingen gaan onderzoeken of het mogelijk is een vuurtoren te bouwen die zo hoog is dat ze de hele wereld kunnen zien. Papier en schilder tape is de basis van deze constructie.
Stap 4
Vanuit de vuurtoren is met ondergaande zon de skyline van de stad te zien. De leerlingen gaan hun eigen fantasiestad maken met behulp van verschillende (rest)materialen en een lichtbron. Er ontstaat een skyline, die door de leerlingen wordt gefotografeerd.
Stap 5
Er wordt een bezoek gebracht aan beeldentuin ‘Een Zee van Staal’. De makers van deze beelden zijn kunstenaars uit allerlei verschillende landen in Europa. De leerlingen worden uitgedaagd om de kunstwerken te bekijken en te onderzoeken vanuit verschillende invalshoeken (perspectief, grootte, materiaalkeuze).
Stap 6
In het verhaal wordt omschreven hoeveel plastic en restafval in het water drijft. Het plastic moet uit de natuur en de zee verdwijnen, daarom bedenken de leerlingen daar een oplossing voor. Met de ‘Een Zee van Staal’ als inspiratiebron wordt er met afvalmateriaal door de leerlingen een nieuw kunstwerk geconstrueerd die bij de eindexpositie tentoon wordt gesteld.
Lesdoelen
Doel | Omschrijving | Toelichting |
---|---|---|
Les 1 & 2 | Introductie verhaal/Collage
De leerlingen maken een
visualisatie/collage van het door hun gekozen werelddeel en hoe zij denken dat het eruit ziet. Daarin wordt textuur aangebracht met verschillende materialen. Er wordt een compositie gemaakt van de wereld, bestaande uit de werelddelen van de leerlingen.
• Tekenen op het platte vlak.
• Aanbrengen van textuur op verschillende materialen
• Compositie maken van de wereld waarbij rekening gehouden wordt met vorm en grootte.
• Collages van verschillende soorten papier waaronder ook bedrukt papier
• Onderwerpen uit wereldoriëntatie als inspiratiebron te gebruiken voor beeldend werk. | Materialen:
Stevig A2 papier (200gr.), potloden, gummen, scharen, verzamelde materialen
van leerlingen, collagelijm, scharen,
gekleurd wol, gekleurd crêpe papier, gekleurd vloeipapier, gekleurde vouwblaadjes |
Les 3 & 4 | Vanuit een verrekijker wordt er gekeken naar de wereld en op papier in beeld gebracht. De leerlingen gaan vervolgens aan de slag met klei, en creëren hun eigen stad op een stuk oase.• Kennis maken met de basisprincipes van vogelperspectief en kikkerperspectief
• Het verbeelden van een gerichte waarneming.
• Tekening maken vanuit vogelperspectief. | Materialen:
Werkblad 1 op A3 voor iedere leerling, potloden, gummen, kleurpotloden. cirkels oase met ∅ max 15cm,schoolklei/chamotte
klei, canvas lappen, plastic mesjes, cocktailprikkers, plastic zakjes, potjes water, schilderstape. |
Les 5 & 6 | De leerlingen maken een ruimtelijke constructie van een vuurtoren. Dit doen de leerlingen doormiddel van het maken van miniaturen in
klei waarbij textuur en vorm belangrijk is.• Gebruik van doorstekende ruimtelijke vormen
• Experimenteren met vormen en constructies
• Standpunt en horizon
• Combineren van verschillende (rest)materialen. | Materialen:
plastic zakjes met bewaarde klei, canvas lappen, plastic mesjes, cocktailprikkers, plastic zakjes, potjes water, schilderstape. groot pak gekleurd of wit A4 papier,witte papieren wegwerp bordjes, rollen schilderstape |
Les 7 & 8 | De leerlingen maken een
skyline en een silhouet van een eigen fantasiestad op papier. Met afvalmaterialen wordt er vervolgens een driedimensionale skyline geconstrueerd. Met behulp van een
zaklamp en een groot wit laken wordt er een silhouet gecreëerd en gefotografeerd. • Kennismaking met ruimte inrichten en daarbij rekening houden met maat.
• Overlapping van objecten en figuren.
• experiment met vormsoorten en compositie. | Materialen:
A2 papier, potloden, linialen, scharen,prittstift, A3 zwart papier. witte lakens/kleden, felle zaklampen, scharen, schilderstape, sateprikkers, Fotocamera |
Les 9 & 10 | De rondleiding dient als inspiratie voor het beeldenproject van les 11 en 12
De klas brengt een bezoek aan de beeldentuin Een Zee Van Staal in Wijk aan Zee en krijgt daar een rondleiding. Onderliggende thema’s uit de module krijgen de nadruk: de
wereld, perspectief en afval/plastic.
• Op werk van anderen leren te reflecteren
• De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
• Beeldaspecten uit de module worden tijdens de rondleiding benadrukt: ruimtelijke constructie, vormsoorten, constructies, textuur, compositie en perspectief. | Materialen:
lootjes met titels, schrijfpapier en pennen. |
Les 11 & 12 | De leerlingen maken een kunstwerk naar aanleiding van een gekozen Titel. De leerlingen gaan het kunstwerk
ruimtelijk construeren. De leerlingen experimenteren hierbij met vormsoorten en restmaterialen. De leerlingen presenteren vervolgens hun kunstwerk tijdens de eind expositie.• Ruimtelijk construeren
• Combineren van verschillende (rest)materialen.
• Opbouw, ordening, evenwicht en betekenis
• Inrichting van tentoonstelling (multimediapresentatie) | Materialen:
(rest)materiaal, karton, papier, plastic, wc- rolletjes, sate prikkers, verpakkingen, scharen, lijmpistolen, lijmstaafjes,ductape, schildertape |