De Vijver
CODE: ABC12B
Schooltype:
Lesvorm:
Groep:
De Vijver
Bezoek
Afsluiting
Praktische info
-
CodeABC12B
-
VakgebiedBeeldend
-
SchooltypeBasisschool
-
VoorGroep 1, Groep 2
-
LesvormLessenseries
-
Aantal lessen12
-
LestypeCo-Teaching
-
Lesduur in minuten60
-
Toelichting6 lessen vakdocent - 6 lessen groepsleerkracht
-
Lesdag en tijdin overleg
-
LocatieKlaslokaal
Prijs
-
Lessen per groep€ 450,00
-
Materiaalkosten per leerling€ 5,00
-
MINIMAAL 2 GROEPEN PER SCHOOL
-
Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:
-
Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit
Vakdocenten
Nog geen docenten
Uitleg over het lesprogramma
In de lessen kruipen de kinderen in de huid van Harlekijn en Columbina. Dit doen ze vanuit verschillende beeldende invalshoeken, zoals 2-dimensionaal en 3- dimensionaal werken waarbij vorm en formaat centraal staat. Daarnaast is het eigen lichaam van groot belang voor het eindresultaat waarbij de kinderen met alle gemaakte werkjes op de foto gaan.
Een kleine greep uit het aanbod van deze abc-module:
- Experimenteren met het werken op menselijk formaat
- Kennismaken met vormsoorten en structuren
- Een kijkles waarbij compositie en detail centraal staat
- Expositie bij de bakker
Stap 1
Om Harlekijn en Columbina goed te leren kennen worden de leerlingen omgetoverd tot een echte Harlekijn of Columbina. Ze bestempelen zelf hun schortje met allerlei 3-dimensinale afvalmaterialen.
Stap 2
De leerlingen gaan net als Harlekijn en Columbina op onderzoek uit. Met zelfgemaakt verrekijkers gaan zij opzoek naar woorden en plaatjes die bij het verhaal horen.
Stap 3
Niks is wat het lijkt. De leerlingen hebben al ontdekt dat voorwerpen veranderen wanneer ze door een verrekijker kijken. Voorwerpen worden afgesneden, ze lijken groter of misschien juist wel kleiner. Maar wat gebeurd er wanneer al die voorwerpen worden ingepakt? Veranderen stoelen dan in olifanten? Wordt een tafel een auto? De leerlingen gaan het experiment aan door verschillende voorwerpen in te pakken met folie, (kranten) papier, touw en tape.
Stap 4
De leerlingen maken hun eigen broodje met brooddeeg en wrijftechnieken. Er worden kleurrijke broodjes gebakken met strijkkraaltjes als hagelslag. Ook worden er ronde vormen in het brooddeeg gedrukt ter grootte van boterhamworst. Vervolgens mogen de leerlingen net als Harlekijn en Columbina aan het einde van de module naar de bakker om hun broodje te laten bewonderen.
Stap 5
De leerlingen gaat met alle zelfgemaakte werkjes op de foto. De kinderen liggen op het zwarte kleed, en de vakdocent maakt foto’s vanaf boven (op een ladder). De kinderen leren zo dat niet alles is wat het lijkt. Doormiddel van foto’s kun je de werkelijkheid manipuleren. De foto’s worden geëxposeerd bij de bakker.
Lesdoelen
Doel | Omschrijving | Toelichting |
---|---|---|
Les 1 | Na het voorlezen van het verhaal “de vijver” gaan de kinderen aan de slag met stempeltechnieken
Doelen:
• Woordbegrip; de kinderen leren de belangrijkste woorden uit het verhaal.
• Vormherkenning; de kinderen maken en herkennen de vormen; Cirkel, vierkant, driehoek, oval. | • Verhaal
• Verf
• Dik wit A3 papier
• Wc-rolletjes
• Stokjes
• Dopjes
• Verfschorten
• Verfbakjes
• Waterbakjes |
Les 2 | In de huid van Harlekijn
en Columbina kruipen doormiddel van schortjes bestempelen
Doelen:
• De kinderen leren wat patronen zijn en leren zelf vormen te maken en te herhalen.
• De kinderen maken kennis met het gebruiken van sjablonen | • 30 Schortjes
• Afvalmateriaal
• Verf (primaire kleuren)
• Wit dik A3 papier
• Wc-rolletjes
• Stokjes
• Dopjes
• Verfschorten
• Verfbakjes
• Waterbakjes
• Verfspatels
• Sponsjes |
Les 3 | De kinderen gaan Harlekijn
en Columbina maken op een werkblad, waarbij ze allerlei materiaal mogen gebruiken
• Herhaling van vormen
• Er wordt gewerkt met 3 dimensionaal materiaal waarbij weer vormsoorten en vormkenmerken centraal staan. | • Werkblad 1 (op A3)
• Lijm
• Wol (oranje en geel)
• Gekleurde stokjes
• Stiften
• Gekleurde elastiekjes |
Les 4 & 5 | De kinderen gaan de route die Harlekijn en Columbina hebben gelopen, in hun eigen omgeving zelf lopen. Met behulp van verzamelde afvalmaterialen experimenteren de kinderen met het afschermen van hun blikveld, en gaan opzoek naar opvallende details in de omgeving.
Doelen:
• Compositie; de kinderen leren een beeld af te kaderen en af te snijden waardoor het een heel ander beeld wordt.
• Leren kijken; de kinderen leren details te herkennen. Daarnaast leren ze in te zoomen en uit te zoomen op een onderwerp. | • Afvalmateriaal: WC- rolletjes, bakjes.
• Schilders tape
• Dik gekleurd papier
• Prikpennen/kussens
• Tekenpotloden
• Scharen |
Les 6 & 7 | Naar aanleiding van het werk van beeldend kunstenaar Christo, gaan de kinderen aan de slag met inpakkunst.
Doelen:
• Vormsoorten en vormkenmerken
• Ruimtelijk construeren: werken met kosteloos materiaal en constructiemateriaal
• Construeren op menselijke grootte | • Werkblad 2
• Aluminiumfolie
• Doorzichtig huishoudfolie
• Dun A2 papier
• Lappen stof
• Schildertape
• Touw
• Krantenpapier |
Les 8 & 9 | Door middel van druk en wrijftechnieken
gaan de kinderen een boterham maken/smeren. In les 8 wordt er plat gewerkt, in les 9 3-dimensionaal. Doelen:
• Textuur; kinderen leren verschillen in textuur te herkenen.
• Compositie: groeperen van vorm, kleur en textuur | • Werkblad 3
• Materialen met structuur/textuur: muntjes,
dekseltjes, gaas, ribbelplastic etc.
• Waskrijt
• Brooddeeg
• Dik karton
• Strijkkraaltjes
• Oven om brooddeeg te bakken |
Les 10 | De kinderen gaan in kleine groepjes het podiumstuk beplakken. De vakdocent heeft door een klein begin te maken, al aangegeven waar welk materiaal geplakt kan worden. Het groepswerk wordt bij de volgende les van de vakdocent gebruikt.
Doelen:
• Compositie: kinderen leren vorm, kleur en textuur te groeperen. | • Podiumstuk van karton (door vakdocent aangeleverd)
• Watten
• Stof
• Gekleurde hagelslag/vlokken
• Wit papier
• Roze papier
• Lijm
• Scharen |
Les 11 | De leerlingen zijn onderdeel van een foto die is gemaakt van bovenaf.
Doelen:
• Ruimtelijk construeren op menselijke grootte; de kinderen leren zo dat niet alles is wat het lijkt. Doormiddel van foto’s kun je de werkelijkheid manipuleren. | • Podiumstuk van karton,
• Groot zwart doek
• Fotocamera
• Ladder
• Gemaakte kunstwerkjes
• Attributen voor op de foto (handdoeken, touw, plastic etc. ) |
Les 12 | Afsluiting: Expositie
• Kijken en luisteren naar en praten over eigen werk en dat van klasgenoten. | • Fotolijsten (A3)
• Foto’s geprint
• Locatie
• Bevestigingsmateriaal
• Limonade + iets lekkers |