Trainingen Docenten

Training Bodypercussie

CODE: ABCTBP

Schooltype:

Basisschool

Lesvorm:

Losse training, Training op maat

Groep:

Groepsleerkrachten OB, Groepsleerkrachten MB, Groepsleerkrachten BB
Trainingen Docenten

Training Bodypercussie

Ritme, bewegen, stampen, tikken, knippen en slaan. Tijdens deze krachtige training gaat het team aan de slag met ritmische bodysounds. Dit is soms nog een hele kunst om het hoofd en lijf gecoördineerd te laten samenwerken. Hoe doe je dit dan met de leerlingen? In deze training worden de verschillende bodysounds ontdekt, energieke ritmische en speelse werkvormen aangeleerd die als begeleidingspartij, tussenspel of introductie bij een speelstuk of lied kan doen. Er wordt gewerkt met (lied)materiaal uit de online muzieklessen en na afloop heeft elke bouw de rugzak weer gevuld met werkvormen en vaardigheden om aan de slag te gaan met de klas.

Praktische info

  • Code
    ABCTBP
  • Vakgebied
    Muziek
  • Schooltype
    Basisschool
  • Voor
    Groepsleerkrachten OB, Groepsleerkrachten MB, Groepsleerkrachten BB
  • Lesvorm
    Losse training
  • Lesvorm
    Training op maat
  • Aantal lessen
    1 / nader te bepalen
  • Lestype
    Vakdocent
  • Locatie
    Op eigen school

Prijs

  • Losse training
    € 80
  • Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:


Vakdocenten

Iris Steiner

In beweging! Ze was nog maar net drie jaar toen ze al vioolles kreeg. Het bleek niet het enige instrument dat haar bij de lurven greep. Altviool, piano, gitaar, accordeon en contrabas volgden. Hoezeer ze ook verrukt raakte van elk afzonderlijk instrument, het ging Iris Steiner vooral om het samen spelen, het liefst in een symfonieorkest. ‘Je eigen partij spelen en toch een eenheid vormen: je weet niet wat je meemaakt. Het geeft iedereen het gevoel compleet te zijn.’
Lees meer
Het was Iris al heel jong duidelijk dat muziek nooit meer uit haar leven zou verdwijnen. Ze koos voor de studie muziektherapie en werd muziekdocent. En wat voor een: een enthousiaste en energieke muziekdocent! Eentje die de boel in beweging brengt, letterlijk en figuurlijk. Eentje die kinderen van alle leeftijden over de drempel helpt om los te gaan, die hen nieuwsgierig weet te maken en hun gêne leert te overwinnen. Een docent kortom die iedereen ‘aan’ zet.

Romeo Cimarosti

Work to make it happen! Avantgardistisch, zo noemt muziekdocent Romeo Cimarosti het Beverwijkse ABC Cultuurprogramma. Zo’n educatietraject is in zijn vaderland Italië in de verste verte niet te bekennen. Zonde, zegt hij, want ABC is een prachtige manier om kinderen te laten groeien! Romeo spreekt uit ervaring. Als beginnend drummer in Italië kwam hij op een gegeven moment niet verder. Een uitwisselingsprogramma met Nederland bracht soelaas. Door zijn kennismaking met het muziekonderwijs in Rotterdam werden hem de ogen geopend. ‘Wat een kwaliteit in het Nederlandse muziekonderwijs!’ Hij trok de stoute schoenen aan en bleef in Nederland om het conservatorium te volgen.
Lees meer
Daar leerde Romeo ook waarin een goede docent zich onderscheidt: een smak ervaring, de souplesse om studenten van alles uit te laten proberen én oog hebben voor wat een leerling of klas nodig heeft om in de juiste groove te komen. Aan ervaring inmiddels geen gebrek en ook de andere twee capaciteiten komen iedere dag weer uit de verf. ‘Ik kan tijdens de lesvoorbereiding van alles bedenken om met de leerlingen te gaan doen, maar op het moment suprême kan de energie om totaal iets anders vragen.’ Juist deze flexibiliteit maakt Romeo tot zo’n toegewijde docent waar de leerlingen mee weglopen. Maar hij is ook streng. Tussen alle speelse bedrijven door zorgt Romeo dat iedere leerling wel degelijk doordrongen raakt van de noodzaak tot oefenen. ‘ Want: ‘Everybody has to work to make it happen.’

Uitleg over het lesprogramma

Zijn er groepsleerkrachten die opzien tegen het geven van cultuureducatie? Bijvoorbeeld omdat ze daar weinig ervaring mee hebben, voor een zang- of dansles een tikkie te verlegen zijn, of omdat ze graag eerst wat aansprekende werkvormen willen oefenen? Voor hen, en voor iedere andere groepsleerkracht die zich graag goed voorbereidt op onze ABC Cultuurlessen, geven wij trainingen in co-teaching. Doel is om, samen met de vakdocent van de ABC-cultuurlessen, de leerlingen soepel en eenduidig te begeleiden. Handig en effectief, zo’n workshop. Want daarna beschik je over tips en trics, praktische tools om de verbeeldingskracht van de leerlingen te prikkelen, en bovendien een mooie manier om als groepsleerkracht vooraf vertrouwd te raken met allerlei bijzondere werkvormen. Heel laagdrempelig en aanstekelijk.

Lesdoelen

Lesmateriaal


Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk is een inspirerende, levendige en veilige plek waar jong én oud de fantasie de vrije loop mag laten om deze op een niet-alledaagse wijze te vertalen in beeld, dans, theater of muziek. Dat doet wat met een mens. Zijn horizon wordt breder, zijn zelfvertrouwen groeit, het creatief vermogen gesterkt en het kritisch denken gestimuleerd. Spelenderwijs.

Legal

Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk heeft de ANBI status. In de praktijk betekent dit dat wij geen erf- of schenkbelasting hoeven te betalen over giften die wij krijgen. Daarnaast heeft de schenker ook een belastingvoordeel over zijn gift.
© Centrum voor de Kunsten Beverwijk All rights reserved. Powered by smackitcreations.com.