Theater
De Man van de Toekomst
CODE: ABC78T
Schooltype:
Basisschool
Lesvorm:
Lessenseries
Groep:
Groep 7, Groep 8
Theater
Beeldende kunst en theater gaan hand in hand in deze performance art-serie. Regie, vormgeving, scenario, en acteren in een heuse expositieruimte. Dynamiek viert hier hoogtij.
De Man van de Toekomst
Wat zou jij doen als je je eigen toekomstige zelf zou tegen komen? Wat zou je dan tegen jezelf zeggen? En wat zou je meegeven om te bewaren van de wereld? En wat wil je bewaren van jezelf nu in dit moment? In de lessen theater maken de kinderen een levende tijdscapsule. Een hele uitdaging en veel kans voor de kinderen om te oefenen met (zelf)reflectie. Deze reeks bevat niet alleen spellessen, maar is ook gericht op het maken van theater, het bekijken/beschouwen van beeldende kunst en architectuur.

Afsluiting
We sluiten dit lesprogramma af met een tentoonstelling van tijdscapsule.
Praktische info
-
CodeABC78T
-
VakgebiedTheater
-
SchooltypeBasisschool
-
VoorGroep 7, Groep 8
-
LesvormLessenseries
-
Aantal lessen12
-
LestypeCo-Teaching
-
Lesduur in minuten45
-
Toelichting6 lessen vakdocent, 6 lessen groepsleerkracht
-
Lesdag en tijdin overleg
-
LocatieSpeellokaal of gymzaal
Prijs
-
Lessen per groep€ 360
-
Bezoek KeK exposities per groep€ 75
-
MINIMAAL 2 GROEPEN PER SCHOOL
-
Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:
-
Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit
Vakdocenten

Iris Stam
Van verlegen naar bruisend
Het was de leiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht direct duidelijk dat Iris Stam theater het leukste van álles vindt. De werkelijkheid naar je hand zetten, ingewikkelde kwesties uit het dagelijks leven uitpluizen, uitvergroten en stileren, ze doet niets liever.
Lees meer
Tijdens haar studie kwam ze erachter dat ze eigenlijk te eigenwijs is om actrice te worden, vandaar de keuze voor docerend theatermaker. De verlegenheid van vroeger is al lange tijd mijlenver te zoeken. Bovendien weet ze hoe ze anderen over de drempel kan helpen. Kwestie van een mindset aanleren: er is voor elk probleem een oplossing. Je moet ‘m alleen even weten te vinden.
En dus vraagt Iris de leerlingen het hemd van het lijf, vraagt ze door en graaft ze dieper. Op die manier komen de mooiste en meest originele oplossingen boven water. Geen enkel idee is fout, niets is vreemd, alles mag en je wordt nooit uitgelachen in haar lessen. In zo’n sfeer is het makkelijk en heerlijk om in je fantasie te duiken, samen te werken, elkaars idee�n te accepteren, ruimtelijk inzicht te ontwikkelen, en ook nog ‘ns lichamelijk actief te zijn.
M’n liefje, m’n duifje….