Muziek
Regen
CODE: ABC12M
Schooltype:
Basisschool
Lesvorm:
Lessenseries
Groep:
Groep 1, Groep 2
Muziek
Waar je ook bent, overal is geluid. Een auto, vogel, de wind of je ademhaling. Focus op die sounds, structureer ze, breng ze in een lekker ritme, beweeg erbij, voel je vrij. Kijk, zó ontstaat muziek.
Regen
Verveling vervelend? Welnee! Het wakkert juist de fantasie aan. Wie even niets te doen heeft, zoekt vanzelf naar een activiteit. Dat overkomt ook Harlekijn en Columbina die vanwege de regen niet buiten kunnen spelen. Uit het raam turend horen ze de druppels in een gieter vallen. Wat een mooi geluid maakt dat! Die geluidjes zetten hen aan tot een daverend muzikaal experiment.
In de muzieklessen voor groep 1-2 is dit verhaal aanleiding tot onstuimige creativiteit. Plots ontdekken de leerlingen dat met bijna alle alledaagse voorwerpen muziek te maken valt: potten, pannen, broodtrommels, blokkendozen, alles wordt uit de kast gehaald om de beoogde voorstelling vorm te geven. Ze maken zelf regenkokers, en werken aan hun eigen compositie. Tuurlijk, je stem, je voeten, handen en, jawel, je haren doen ook mee. Want zeg nou zelf: overal zit toch muziek in?

Praktische info
-
CodeABC12M
-
VakgebiedMuziek
-
SchooltypeBasisschool
-
VoorGroep 1, Groep 2
-
LesvormLessenseries
-
Aantal lessen12
-
LestypeCo-Teaching
-
LocatieKlaslokaal
Prijs
-
Lessen per groep€ 360,00
-
MINIMAAL 2 GROEPEN PER SCHOOL
-
Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:
-
Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit
Vakdocenten

Romeo Cimarosti
Work to make it happen!
Avantgardistisch, zo noemt muziekdocent Romeo Cimarosti het Beverwijkse ABC Cultuurprogramma. Zo’n educatietraject is in zijn vaderland Italië in de verste verte niet te bekennen. Zonde, zegt hij, want ABC is een prachtige manier om kinderen te laten groeien! Romeo spreekt uit ervaring. Als beginnend drummer in Italië kwam hij op een gegeven moment niet verder. Een uitwisselingsprogramma met Nederland bracht soelaas. Door zijn kennismaking met het muziekonderwijs in Rotterdam werden hem de ogen geopend. ‘Wat een kwaliteit in het Nederlandse muziekonderwijs!’ Hij trok de stoute schoenen aan en bleef in Nederland om het conservatorium te volgen.
Lees meer
Daar leerde Romeo ook waarin een goede docent zich onderscheidt: een smak ervaring, de souplesse om studenten van alles uit te laten proberen én oog hebben voor wat een leerling of klas nodig heeft om in de juiste groove te komen. Aan ervaring inmiddels geen gebrek en ook de andere twee capaciteiten komen iedere dag weer uit de verf. ‘Ik kan tijdens de lesvoorbereiding van alles bedenken om met de leerlingen te gaan doen, maar op het moment suprême kan de energie om totaal iets anders vragen.’ Juist deze flexibiliteit maakt Romeo tot zo’n toegewijde docent waar de leerlingen mee weglopen. Maar hij is ook streng. Tussen alle speelse bedrijven door zorgt Romeo dat iedere leerling wel degelijk doordrongen raakt van de noodzaak tot oefenen. ‘ Want: ‘Everybody has to work to make it happen.’

Jerina Welgraven
Go with the flow
Wie zich niet snel druk maakt en meegaat met de flow, maakt van alles mee. Of dat nou in het dagelijkse leven is of terwijl je een instrument bespeelt: onbevangen en onbevreesd mee stromen op wat er voorbij komt, maakt gelukkig. Tenminste, het maakt Jerina Welgraven altijd weer opgetogen. En dat zien haar leerlingen. En raakt hen. Jawel, zo simpel is het: juf blij, leerlingen blij.
Lees meer
Acht was Jerina toen ze bij de plaatselijke muziekvereniging voor de klarinet koos. Tot op de dag van vandaag laat ze zich betoveren door de klank van dat instrument. En nog steeds is muziek maken voor haar een heerlijke manier om gevoelens te uiten, om zichzelf even helemaal te verliezen of om die ene rotbui te verdrijven. Niet zo gek dat Jerina na de havo koos voor het conservatorium. Omdat ze haar horizon nog wel wat wilde verbreden, deed ze er nog een opleiding docent muziek achteraan. Sindsdien staat dit blije ei als zelfstandig muziekdocent voor vele klassen. Gelukkig ook in Beverwijk.
Maakt niet uit wat ze doet in de klas: zingen, klarinet of saxofoon spelen, muziek luisteren, tekenen op muziek, het plezier straalt van Jerina af. En dat enthousiasme werkt bijzonder aanstekelijk. Haar leerlingen krijgen er in ieder geval nooit genoeg van. Wie Jerina aan het werk ziet weet: zij ook niet.