Muziek

ABC à la carte muziek

CODE: ABC18M

Schooltype:

Basisschool

Lesvorm:

Lessen op maat

Groep:

Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Muziek
Wat een lekker ritme, een fijne kadans en een fraaie melodie al niet doen in de klas. Het blijkt keer op keer een ideale manier om letterlijk spelenderwijs de meest lastige onderwerpen ‘bespreekbaar’ te maken.

ABC à la carte muziek

Het onderwijs is altijd in beweging. En wij bewegen mee. Welk onderwerp ook centraal staat, ABC Cultuur maakt een les of lessenserie die afwijkt van de doorsnee benaderingen. Creatiever, prikkelender, spannender, dat durven we inmiddels ongegeneerd te beweren. Onze kunstdocenten weten als geen ander hoe ze het vuurtje bij de leerlingen moeten laten ontbranden. Kom maar door met die fantasie, niets is te gek en overal is een oplossing voor. Bespreek met ons de wensen en wij bieden de mogelijkheden. In Beeldend, Dans, Theater, Muziek en Erfgoed. Of cross-overs.

Praktische info

  • Code
    ABC18M
  • Vakgebied
    Muziek
  • Schooltype
    Basisschool
  • Voor
    Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
  • Lesvorm
    Lessen op maat
  • Aantal lessen
    nader te bepalen
  • Lestype
    Vakdocent, Co-Teaching
  • Locatie
    Klaslokaal

Prijs

  • Lessen per uur
    € 62,50
  • Reiskosten per lesdag
    € 12,50
  • Administratiekosten per groep
    € 25,00
  • MINIMAAL 4 GROEPEN PER SCHOOL

Vakdocenten

Iris Steiner

In beweging! Ze was nog maar net drie jaar toen ze al vioolles kreeg. Het bleek niet het enige instrument dat haar bij de lurven greep. Altviool, piano, gitaar, accordeon en contrabas volgden. Hoezeer ze ook verrukt raakte van elk afzonderlijk instrument, het ging Iris Steiner vooral om het samen spelen, het liefst in een symfonieorkest. ‘Je eigen partij spelen en toch een eenheid vormen: je weet niet wat je meemaakt. Het geeft iedereen het gevoel compleet te zijn.’
Lees meer
Het was Iris al heel jong duidelijk dat muziek nooit meer uit haar leven zou verdwijnen. Ze koos voor de studie muziektherapie en werd muziekdocent. En wat voor een: een enthousiaste en energieke muziekdocent! Eentje die de boel in beweging brengt, letterlijk en figuurlijk. Eentje die kinderen van alle leeftijden over de drempel helpt om los te gaan, die hen nieuwsgierig weet te maken en hun gêne leert te overwinnen. Een docent kortom die iedereen ‘aan’ zet.

Jerina Welgraven

Go with the flow Wie zich niet snel druk maakt en meegaat met de flow, maakt van alles mee. Of dat nou in het dagelijkse leven is of terwijl je een instrument bespeelt: onbevangen en onbevreesd mee stromen op wat er voorbij komt, maakt gelukkig. Tenminste, het maakt Jerina Welgraven altijd weer opgetogen. En dat zien haar leerlingen. En raakt hen. Jawel, zo simpel is het: juf blij, leerlingen blij.
Lees meer
Acht was Jerina toen ze bij de plaatselijke muziekvereniging voor de klarinet koos. Tot op de dag van vandaag laat ze zich betoveren door de klank van dat instrument. En nog steeds is muziek maken voor haar een heerlijke manier om gevoelens te uiten, om zichzelf even helemaal te verliezen of om die ene rotbui te verdrijven. Niet zo gek dat Jerina na de havo koos voor het conservatorium. Omdat ze haar horizon nog wel wat wilde verbreden, deed ze er nog een opleiding docent muziek achteraan. Sindsdien staat dit blije ei als zelfstandig muziekdocent voor vele klassen. Gelukkig ook in Beverwijk. Maakt niet uit wat ze doet in de klas: zingen, klarinet of saxofoon spelen, muziek luisteren, tekenen op muziek, het plezier straalt van Jerina af. En dat enthousiasme werkt bijzonder aanstekelijk. Haar leerlingen krijgen er in ieder geval nooit genoeg van. Wie Jerina aan het werk ziet weet: zij ook niet.

Ninya de Wever

Feest voor de hele klas! Ooit kreeg Ninya zelf bijzonder inspirerende muzieklessen op de basisschool. ‘We zongen alsof ons leven ervan afhing, mochten alle instrumenten uitproberen, en we traden op!’ Ze stuiterde van enthousiasme en was niet te houden. ‘Het is lastig uit te leggen, maar ik geloof net als Pythagoras in de helende werking van muziek. Muziek is overal, speelt een belangrijke in rol in het culturele en sociale leven, roept herinneringen op, tekent de tijdgeest, en bindt mensen!
Lees meer
Over vervoering gesproken, Ninya heeft zich na haar conservatoriumopleiding geheel en al toegelegd op cultuureducatie in het basisonderwijs. Behalve docent Muziek en schrijver van een lijvige handleiding voor muzieklessen voor vakdocenten in het basisonderwijs, is zij tevens projectleider van het ABC Cultuurprogramma dat het Centrum voor de Kunsten Beverwijk op basisscholen in de regio verzorgt. ‘ABC heeft kinderen zó veel te bieden. Neem zingen. Behalve dat samen zingen veel plezier oplevert, ontwikkelt het de creativiteit. Je leert luisteren (de basis van taal en communicatie), je werkt aan sociale vaardigheden, en je oefent je presentatie. Hoe belangrijk is dat niet vandaag de dag?! Door ABC Cultuur kan iedere leerling zich ontplooien, onafhankelijk van de financiële armslag en het animo van de ouders.’ Regelmatig denkt ze nog terug aan die inspirerende muziekjuf op de basisschool, die bij haar het vuurtje aanstak. Niet zo gek dat ook zij nu alles uit de kast haalt om haar leerlingen dezelfde vervoering te laten ervaren. Laat het feest maar beginnen!

Romeo Cimarosti

Work to make it happen! Avantgardistisch, zo noemt muziekdocent Romeo Cimarosti het Beverwijkse ABC Cultuurprogramma. Zo’n educatietraject is in zijn vaderland Italië in de verste verte niet te bekennen. Zonde, zegt hij, want ABC is een prachtige manier om kinderen te laten groeien! Romeo spreekt uit ervaring. Als beginnend drummer in Italië kwam hij op een gegeven moment niet verder. Een uitwisselingsprogramma met Nederland bracht soelaas. Door zijn kennismaking met het muziekonderwijs in Rotterdam werden hem de ogen geopend. ‘Wat een kwaliteit in het Nederlandse muziekonderwijs!’ Hij trok de stoute schoenen aan en bleef in Nederland om het conservatorium te volgen.
Lees meer
Daar leerde Romeo ook waarin een goede docent zich onderscheidt: een smak ervaring, de souplesse om studenten van alles uit te laten proberen én oog hebben voor wat een leerling of klas nodig heeft om in de juiste groove te komen. Aan ervaring inmiddels geen gebrek en ook de andere twee capaciteiten komen iedere dag weer uit de verf. ‘Ik kan tijdens de lesvoorbereiding van alles bedenken om met de leerlingen te gaan doen, maar op het moment suprême kan de energie om totaal iets anders vragen.’ Juist deze flexibiliteit maakt Romeo tot zo’n toegewijde docent waar de leerlingen mee weglopen. Maar hij is ook streng. Tussen alle speelse bedrijven door zorgt Romeo dat iedere leerling wel degelijk doordrongen raakt van de noodzaak tot oefenen. ‘ Want: ‘Everybody has to work to make it happen.’

Uitleg over het lesprogramma

Lesdoelen

Lesmateriaal

VOLGT


Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk is een inspirerende, levendige en veilige plek waar jong én oud de fantasie de vrije loop mag laten om deze op een niet-alledaagse wijze te vertalen in beeld, dans, theater of muziek. Dat doet wat met een mens. Zijn horizon wordt breder, zijn zelfvertrouwen groeit, het creatief vermogen gesterkt en het kritisch denken gestimuleerd. Spelenderwijs.

Legal

Het Centrum voor de Kunsten Beverwijk heeft de ANBI status. In de praktijk betekent dit dat wij geen erf- of schenkbelasting hoeven te betalen over giften die wij krijgen. Daarnaast heeft de schenker ook een belastingvoordeel over zijn gift.
© Centrum voor de Kunsten Beverwijk All rights reserved. Powered by smackitcreations.com.