Het Vikingschip
CODE: ABC78B
Schooltype:
Lesvorm:
Groep:
Het Vikingschip

Afsluiting
Praktische info
-
CodeABC78B
-
VakgebiedBeeldend
-
SchooltypeBasisschool
-
VoorGroep 7, Groep 8
-
LesvormLessenseries
-
Aantal lessen12
-
LestypeCo-Teaching
-
Lesduur in minuten60
-
Toelichting6 lessen vakdocent - 6 lessen groepsleerkracht
-
Lesdag en tijdin overleg
-
LocatieKlaslokaal
Prijs
-
Lessen per groep€ 450,00
-
Materiaalkosten per leerling€ 5,00
-
MINIMAAL 2 GROEPEN PER SCHOOL
-
Subsidiemogelijkheden voor dit lesprogramma:
-
Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit
Vakdocenten
Nog geen docenten
Uitleg over het lesprogramma
In de lessen laten de leerlingen hun fantasie de vrije loop rondom het leven en overleven op een onbewoond eiland. De leerlingen gaan op avontuur waarbij verschillende beeldende invalshoeken belicht worden.
Een kleine greep uit het aanbod van deze abc-module:
- Kennismaking met een 360 graden foto
- Kennismaking met een grafisch afdruk
- Meerdere materiale samenvoegen tot een groot kunstwerk
- Kennismaking met zelf verf maken
Stap 1
De leerlingen worden meegenomen in het verhaal van Columbina, Harlekijn en Pierrot, waarbij zij in hun fantasie op een onbewoond eiland terecht komen. Leerlingen discusseren, fantaseren en verbeelden hun droomeiland. Hierbij wordt nagedacht over noodzakelijke middelen om te overleven en de esthetiek van een eiland waar nog nooit iemand is geweest. Met zelfgemaakte verf krijgen de eilanden kleur.
Stap 2
De leerlingen maken kennis met een grafische afdruk. Ze experimenteren met kleur en vorm. Het is een ontdekkingsreis op zich om de druktechniek onder de knie te krijgen. En wat gebeurt er wanneer een tekening wordt afgedrukt? Is de tekening dan nog hetzelfde als het voorbeeld, of is er iets veranderd?
Stap 3
Wat zie je allemaal wanneer je om je heen kijkt? Is het mogelijk om dit op te vangen in één beeld? De leerlingen maken kennis met een 360 graden foto. Een plat beeld wat net als een 3d beeld van alle kanten bekeken kan worden. De volgende stap is om van deze platte foto een heus 3d werk te maken van klei.
Stap 4
Na kennis gemaakt te hebben met bovenstaande technieken gaan de kinderen in de laatste stap in groepjes aan de slag met een groot eindwerkstuk. Er wordt met verf gespat, geschilderd, gewreven. Er worden eiland monsters gecreëerd van allerlei kleuren. De kinderen kunnen helemaal los met hun eigen fantasie als leidraad.
Lesdoelen
Doel | Omschrijving | Toelichting |
---|---|---|
Les 1 | • Het verhaal introduceren waarop de lessen gebaseerd zijn
• De leerlingen zich laten verbeelden hoe het zou zijn om zelf te moeten overleven op een eiland en een discussie te hebben over wat je allemaal nodig zou kunnen hebben | • A2 tekenpapier;
• Wasco |
Les 2 & 3 | De leerlingen maken een eiland vanuit hun eigen fantasie.
• De leerlingen kunnen hun eigen visualisatie vormgeven in een 3d werk
• De leerlingen gebruiken hun fantasie bij het maken van verschillende onderdelen | • Sate prikkers;
• Plakband/tape;
• Touw;
• Tissuepapier/Servetten;
• Behangplaksel
• Collage lijm;
• Scharen;
• Boterham mes;
• Canvasboard;
• Scharen;
• Kwasten;
• Oase 20 x 20 x 20
• Vijlen en zagen |
Les 4 | De leerlingen schilderen hun eigen fantasie eiland
• De leerlingen leren waaruit verf bestaat en hoe verf vroeger gemaakt werd
• De leerlingen krijgen uitgebreid kennis van kleurenleer
• De leerlingen krijgen kennis van het kleuren mengen | • Stoepkrijt
• Volle melk (2 pakken)
• Bekertjes
• Kwasten;
• Plastic mesjes
• Verdunde gesso |
Les 5 | • De leerlingen leren wat een mythe is en krijgen een introductie met een aantal mythische figuren
• De leerlingen gaan aan de hand van een stap voor stap methode een eigen Sirene ontwerpen | • Stevig glad duplex kartonnen platen/ wit beplakt grijsboard 20 x 20 cm,
• Collal collage lijm in flacon;
• Sate prikkers;
• Potloden;
• Gummen;
• Digiboard |
Les 6 | De leerlingen maken een grafische afdruk
• Leerlingen leren wat een grafische afdruk is;
• Leerlingen begrijpen wat spiegeling van onderwerp is | • Drukinkt op waterbasis
• Plastic platen ingepakt met bakpapier
• Inktrollers en behangrollers
• Palet messen
• A3 kopieerpapier
• Schorten
• Wollen zeil met plastic laag
• Emmers water en dweil
• Vuilniszakken
• Oude theedoeken
• Waslijn/knijpers
• Latex handschoenen |
Les 7 | 360 graden fotografisch beeld
• De leerlingen maken een 360 graden fotografisch beeld van het onderwerp dat ze na gaan maken met klei
• De leerlingen krijgen een introductie in het gebruik van audiovisuele middelen
• De leerlingen leren de betekenis van de termen 2D en 3D | • Digitaal fototoestel met USB-kabel;
• Computer die is verbonden met kleurenprinter
• Stroken papier/karton;
• Scharen
• Prittstift |
Les 8 & 9 | • De leerlingen kunnen met klei de karakteristieke houding van mensen aangeven door buiging van de romp en ledematen
• De leerlingen krijgen kennis over verhoudingen in het menselijk lichaam
• De leerlingen brengen details aan in het beeld en doen daarbij kennis op van de anatomie van het menselijk lichaam | • Blokken schoolklei / Fijne chamotte 7 x 7 x 15 cm
• Canvas doeken
• Stokjes
• Sate prikkers
• Bakjes water
• Plastic zakjes
• Fijne boetseerklei
• Fijne messen
• Instructie blad gezichten,
• 60 graden foto van het Viking Model |
Les 10 | • De leerlingen gebruiken hun verbeelding om tot een ontwerp te komen
• De leerlingen ontwikkelen hun creativiteit door aan alle stadia van het creatieve proces deel te nemen
• De leerlingen leren wat kenmerken zijn
• De leerlingen leren wat texturen zijn en maken zelf met verf texturen op een plat vlak | • A4 papier
• Ecola schoolverf diverse kleuren
• Sponsen
• Kammetjes
• Stukjes hard karton
• Bubbeltjes plastic
• Kwasten
• Per groep emmertje water en vuilniszak
• Schorten
• Plastic bordjes |
Les 11 & 12 | • De leerlingen werken samen aan een groot werk
• De leerlingen werken aan de hand van een ontwerp
• De leerlingen maken van losse delen ene geheel en kijken hoe deze aansluiten op elkaar
• De leerlingen passen verschillende verf technieken toe op hun werk | • 4 stukken canvas
• scharen
• zwarte verf en water
• tafelzeil
• waterpotjes
• Wollen zeil
• Ecola schoolverf
• Plastic borden
• Kwasten
• Sponsen
• Kartonnetjes
• Vuilniszakken
• Tagger met nietjes
• Houten latten 5 x 2.5 x 150 cm
• Fohn |